Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 13 september 2013

En alldeles överlycklig Salza….

Av tedsams - 13 september 2013 10:57


Ja, lilla Salzan blev överlycklig när vi åkte till klubben för att träna igår kväll. Hon struntade helt i kompisen, som också var där, och struntade i alla andra människor och hundar, hon har i såna sammanhang ögon enbart för sin matte och det är ju enormt smickrande.   


Vi hade första omgången fri träning för rallylydnadsfolket i klubben igår, men det var dålig uppslutning. Det är en hel del jobb med att fixa till en bana med skyltar och alla tillbehör och det vore ju roligt om folk kom och tränade då man gjort sig besväret, men så var det inte.   


Men med så dålig uppslutning så innebär det väl kanske att vi efter några gånger lägger ner den verksamheten, vill inte folk träna under såna former så vill dom inte, det är ju upp till dom det.   


Vi själva behöver ingen bana för att träna. Vi håller på och tragglar med högerhandlingen, Salza och jag, och igår gick det faktiskt hyfsat bra. Nu kan hon i alla fall gå på min högra sida utan att hela tiden försöka slinka över på ”rätt” sida.   


Men nu måste vi ju också lära henne att utföra alla skyltar med utgångsläge från höger sida…. inte helt lätt. Men vi har ju inte kommit igång i år med tävlandet så nu känns det som att vi har hela långa vintern på oss…. och vem vet… till våren kanske vi har fixat de här ”problemen”.   

   


Jippie då… ja han var förstås också med. Och jo då…. han kanske, men bara kanske… noterade att han hade en gammal tjock tant hängande i snöret bakom sig. 

  

Han är en utmaning den killen…. Han är oerhört lättlärd och han är ju hur energisk och alert som helst, men svårigheten lär väl ligga i att matte måste komma på hur hon ska kunna vara roligare och intressantare än allt annat som finns runt omkring.   


Igår fick han träna lite kontakt och lite sitt kvar och så körde vi lite lägganden och sånt där jox, sedan fick han sitta bunden vid sidan av när Salza och jag tränade. Och jo då, på det stora hela så uppförde han sig hyfsat med tanke på att det var första gången han satt bunden, och med tanke på att han såg Salza matas med godis bara nån meter ifrån honom utan att han också fick något.


Och han var så uppskruvad att han inte ens noterade att dom hade skotträning alldeles intill där vi var, och det var väl bara bra kanske.   


När han skruvade upp sig som värst så räckte det trots allt med att jag lugnt sa åt honom att han skulle lugna ner sig och satte upp ett varnande pekfinger åt honom, då gick han direkt ner i varv och satte sig på sin lilla rumpa. Och så sa hans ögon… ”men matte, jag vill också vara med, jag vill inte sitta alls fast här”.  


Men sånt är ju livet när man inte är ensamhund…..



Det där varnande pekfingret, det är en kul grej det. Jag vet att jag alltid har gjort så med mina hundar när dom gjort nåt som dom inte får..… höjt pekfingret och sagt något till dom. Och det där har alla hundar lärt sig…. liksom Jippie också snabbt gjorde.  


Och nu räcker det oftast med att jag bara sätter upp pekfingret så avbryter han sig, jag behöver oftast inte ens säga något. Men…. när han är på det där humöret ni vet… då slänger han sig upp på mig och biter i det där attans pekfingret istället… han är kul den där killen.    


Idag har jag avverkat tvättstugan nu på morgonen, och snart ska vi dra iväg till travbanan, Jippie och jag. Jag vet inte om det så att säga ”behövs”, men varför inte? Vi bor i närheten och det är alltid kul att se fina hästar springa… och så får Jippie se hästar på nära håll och höra högtalarröster och sånt där också.  


Jag minns när jag var där med Salza, då var hon visserligen ett par månader yngre än vad Jippie är nu, men då skällde hon ut den första hästen hon såg och sen var det inte mer med det. Misstänker väl att Jippie gör ungefär likadant....   



      

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards