Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av tedsams - 14 oktober 2012 09:00


Husse… och Ibsen så klart… vaknade långt innan vi andra människor brukar vakna en söndagsmorgon, och i och med det så vaknar ju jag och Salza också. I en liten 3-rummare är det svårt att smyga tyst när man är uppe och tassar…. 

   

Och regnet vräker ner utanför fönstret, så Salza fick återigen testa sitt regntäcke när det var dags för den extratidiga morgonpromenaden. Och hon kom in igen med torr rygg, så täcket fyller sin funktion i alla fall. Benen och huvudet var ju blöta förstås, men det var ju inte annat att vänta, täcket är ju inte en heltäckande overall. Det är mest själva kroppen jag vill hålla torr, benen tycker jag inte spelar så stor roll om dom blir blöta.

   


Jag kan tänka mig att det är många regnoveraller i bruk idag när det är stor utställning på gång här i stan. Många som lagt ner massor av tid på pälsvård, och så detta regnande…. men sånt är ju livet… oförutsägbart. Undrar om det finns batteridrivna hårfönar??    


Det är kursdags idag igen också, vi får väl se om vädergudarna håller vårt avtal. Men det ser dystert ut när man kikar på väderrapporten…..    


Egentligen är jag lite fascinerad av alla människor som på fullt allvar säger att ”min hund gillar inte att vara ute när det regnar”. Vad kan det bero på tro??  


Husse/matte älskar regn, tar gärna på regnkläder och tar en långpromenad i regnet… men hunden vill inte följa med för den gillar inte regn… eller???

  

Så är det förstås inte… ”jag gillar inte att vara ute när det regnar, därför tycker inte min hund heller om regn” borde man säga istället.

  

”Min hund sätter sig inte/lägger sig inte när det regnar/är blött på marken”… är en annan variant. Samma sak där… tränar man inte när det är blött på marken så kan man inte heller begära att hunden, den där enda gången det krävs, ska lägga sig/sätta sig i blötan.  

  

”Nej, min hund låg inte på platsliggningen idag, det regnade ju så förskräckligt” är en annan variant där anledningen helt enkelt är för dålig träning.

   

  

Fast egentligen är det ju så att om kommandot är ordentligt inlärt, då kvittar det vad det är för underlag, eller väder. Då ska hunden göra det jag säger, i alla lägen. Men man är ju snällare mot hunden om man erbjuder träning under alla förhållanden, då är dom vana vid att alltid lyda, oavsett allt (även dåligt väder) som kan betraktas som en ”störning”.

   

Jag själv tränar aldrig när det regnar… så brukar jag alltid säga. Men det är förstås inte sant. Jag har naturligtvis, en gång i tidernas begynnelse, klafsat runt på plaskvåta gräsmattor och tränat Salza på snabba lägganden och snabba sättanden, trots blötan. Och visst har stackars Salza fått träna platsliggning där i hällande regn också, hur ska jag annars kunna tro att hon ska ligga tiden ut på ett främmande ställe, med matte dold bakom ett skjul, medan regnet vräker ner? Man kan inte förvänta sig några ”säkra” resultat om man inte tränar även under dåliga förhållanden….

   

Fast är man beredd på att misslyckas den gången regnet vräker, och det bara för att man själv inte vill träna i regn, då är det ju förstås helt OK att hoppa över regn-träningen. Fast då får man ju ge sig själv skulden , och inte lasta hunden för att den inte gjorde som jag sa….

   

   

Sen är det en annan sak som man kan tänka på om man ska tävla när det regnar. Tänk på hur ni själva känner er innan ni blivit så där läskigt plaskvåta… när ni är bara halv-våta, det rinner lite i nacken, det börjar kännas fuktigt på axlarna och vätan börjar tränga in genom skorna. Ganska läskigt och olustigt… tycker jag i alla fall.   

  

När man däremot väl är genomvåt, då bryr man sig inte så mycket…. då kvittar det att regnet vräker ner och att man är våt både här och där, det kan liksom inte bli värre.

   

Överför det till era hundar…. De tas torra och varma ut ur bilarna, och ska sedan sätta sig/lägga sig på en blöt gräsmatta, med varm och torr rumpa och mage. Isch så äckligt…..

   

Om dom däremot får springa lite i högt, blött gräs innan det är dags att sitta/ligga, då känns det däremot inte alls lika läskigt... då är dom ju redan våta.

   

Samma gäller vid vattenprov… finns det möjlighet så blöt ner hunden innan det är er tur…. enklare att slänga sig i vattnet i full fart då.  

   

   

Har förresten en mysig historia med anledning av regn och hundtävlingar. Jag tror att jag berättat den förr, men den är så läcker att den kan berättas igen.


Stor brukstävling på Timrå BK för ett antal år sedan. … och det regnade och regnade och regnade. Inte ett uppehåll på hela tiden… och en grupp kom in från skogen och skulle ha platsliggning med dold förare.


Hundarna låg där på rad, plaskvåta. Förarna hade gått in i en träddunge och gömt sig, och regnet bara strilade ner hela tiden. Men rätt som det var så ändrade regnet karaktär, ett evigt strilande övergick till ett piskande ösregn. Det gjorde nästan ont när regnet värkte ner över oss…. men hundarna låg där dom låg.


En stund… sedan var det en riesen som reste sig, ruskade på sig och målmedvetet gick in under taket i den kur som står på planen. Där satte den sig, och satt stilla där ända tills tiden var ute och förarna kom tillbaka. Det blev väl 0 i betyg antar jag, men var ju värt en massa extrapoäng egentligen….   


   

Näe, nu ska jag käka frukost   och skicka ett SMS till vädergudarna så att dom inte glömmer bort sig. Än så länge har regnet inte mattats nånting…   

   

Egentligen är det en sån här dag idag......

     

   

     

    

     

    




Ovido - Quiz & Flashcards