Tedsams blogg

Alla inlägg den 26 november 2010

Av tedsams - 26 november 2010 12:51

Nej då, jag tänker inte lovsjunga nån muskelknutte inte... är inte så himla förtjust i muskelberg. Men jag blev imponerad av en av "våra" flyttkillar när vi flyttade hit till lägenheten.    


Och att jag kom att tänka på det just nu beror på att när jag satt vid köksbordet för en stund sedan, såg jag genom fönstret ett gäng killar som höll på att tömma en av våra grannlägenheter. Vi ska nog få nya grannar tror jag...


Men åter till det där med starka killar... när vi flyttade kom det en stor flyttbil och två killar. Herrgud, sa jag, är ni bara två stycken???


Jajamensan, sa dom glatt och satte igång och jobbade.  Och det gick undan i en himla fart... vilket resulterade i att jag åkte därifrån till lägenheten för att vara där när dom kom med alla grejor.


Och när dom kom med stora flyttbilen så gick det inte att köra in den mellan husen, det var för trångt. Alltså blev det till att bära alla grejor... eller köra det allra tyngsta på kärror...  en massa merarbete alltså.   


Och jag hade ju inte så mycket att göra innan grejorna var på plats, så jag stod mest och höll mig ur vägen och väntade på att det skulle bli klart. Och då såg jag ju när dom bar och kånkade på alla våra grejor...  


Och det var då jag gjorde den där reflektionen att "jisses, så stark han är!!"  Killen jag tänker på såg inte speciellt muskulös ut. Han var lång och gänglig och såg som sagt ut som vem som helst.


Men vilka lass han bar... och så enkelt det såg ut. En stor furubyrå med 6 lådor i, den bar han på raka armar hela långa vägen från lastbilen ändå in i sovrummet...   Den stora delen av vår stora hörnsoffa, den bar han ensam, ungefär som att det hade varit en vanlig stol.   Han bar nog nästan hela tiden dubbelt så tungt som kompisen...


Enda gången han erkände att det var en smula tungt, var när min gamla chiffonjé skulle in och på plats... den är av massiv ek och en bra bit över hundra år gammal, och omöjlig att rubba om man försöker flytta på den själv....  då fick jag honom att erkänna att "njaa, lite tung är den ju" .


Och att jag kom att tänka på honom idag igen berodde på dom där töntarna som höll på och bar möbler utanför vårt köksfönster förut. Där fanns det inte många muskler inte... varken i armarna eller i hjärnan tror jag.   


Först fyllde dom på i lastbilen med en massa småtjafs, sedan bar dom med stor möda ut alla stora tunga möbler... och då fick dom tömma bilen på allt småtjafs som dom strax innan ställt in... och när de stora sakerna så småningom var inlastade, då skulle småtjafset in igen... 


Det är kul att se på när folk jobbar....     och så duktig man är när man själv bara är åskådare    

  

  

Förresten...  Vet ni hur många olika sorters kablar det finns till motorvärmare? Efter att ha försökt köpa en sådan så vet jag numera det....   Och jag fick nog rätt sort till slut, men enbart för att killen i affären tassade ut i snödrivorna för att kolla hur min bils motorvärmaruttag såg ut.


Men i de tidigare affärerna där jag försökt köpa en stackars kabel, där ryckte expediterna på axlarna och sa bara att "vet du inte fabrikatet så kan jag inget göra".


Gissa vilken affär jag går tillbaka till när jag ska köpa nån bilgrej nästa gång...???     


Jestanes så bra jag är på att bladdra om absolut ingenting... jag beundrar er som orkar läsa allt bladdret    om det nu är nån som orkar det.


Hoppas ni har en härlig helg framför er... nu har till och med jag fått fram adventsstjärnor och ljusstakar.     


  


Ovido - Quiz & Flashcards