Tedsams blogg

Alla inlägg den 6 november 2010

Av tedsams - 6 november 2010 08:43

Visst är många av er precis som jag när det gäller medlemskap i olika klubbar? Medlem på en mängd olika ställen, och flera av dom där medlemskapen har man kvar bara av gammal vana.


Man har liksom ingen praktisk nytta av dom.... det bara kostar en massa pengar.


Nu för tiden har ju alla hundverksamheter en hemsida där man kan få all info man behöver, och ofta är ju den infon nyare än den man så småningom får i en medlemstidning.

  

Fast visst är det kul med dom där tidningarna.... men jag tycker inte längre att dom är värda hur mycket pengar som helst.   


Förra nyåret gallrade jag i mina medlemskap. Behöll bara såna som jag "måste" ha.... och i mitt fall är det ju då bara egentligen brukshundklubben som är aktuell, eftersom jag vill kunna tävla med Salza.


Medlemskapet i rasklubben rök ganska så snabbt eftersom alla aktiviteter som arrangeras där finns många mil söderut. Finns ingen lokalavdelning här uppe, och det är i stort sett ändå bara utställningar som arrangeras.


FEL!!! skriker nån säkert nu... man arrangerar grundprov och jaktprov också!!  Ja, jag vet... men det är många mil härifrån, och av skäl som jag kommer till, så har jag svårt att träna jakt här uppe.


Jag trampade ju fel personer på tårna i samband med mitt tyckande om jaktprovens regelrevidering, och fick via mail svart på vitt att jag numera inte är välkommen i dom kretsarna här uppe.   Gud nåde den som tycker annorlunda än "den som har hand om'et"


Måste bara få göra en liten reflektion där... hur jäkla dum får man vara när man sitter vald på en förtroendepost??? Hur jäkla dum som helst tydligen.... Jisses vilket rabalder jag kunnat ställa till om jag velat...    fast mailet finns kvar, om jag nån gång skulle ändra mig...      


Jaja, skit samma...  det är historia för min del nu, men det innebär naturligtvis att jag inte har någon anledning att vara medlem i SSRK heller.  Så då sparar vi in dom pengarna också....   


SKK tvekar jag om... jag är ju medlem där sedan många år och då mest för tidningens skull. Den finns nog också på nätet tror jag, men jag har lite svårt att välja bort den tidningen. Fast... den domineras ju också av utställningar. Men där finns lite allmän info också.....  och lite reportage och sånt....  ja, vi får se, det är inte årsskifte ännu.


Och så kommer vi till Brukshundklubben då.  Jag är medlem i tre klubbar här uppe, och det mest med tanke på att man då kan delta i deras aktiviteter utan att känna sig som snyltare.


Det har ju varit lite struligt, det där med medlemskap i SBK.... i alla fall när det gäller att veta reglerna för att byta den klubb man tävlar för.


Regelboken har varit våldsamt luddig där, och när man ringer till SBK för att få klara besked så är dom lika luddiga.


Men.... och döm om min förvåning....  igår hittade jag detta på nätet:


Vilken klubb får jag tävla för?
I början av varje kalenderår bestämmer du vilken lokalklubb du vill tävla för. Du är sedan bunden att tävla för den lokalklubben året ut. Detta gäller för ett år och en gren. Du kan alltså tävla för olika klubbar i olika grenar. Undantag gäller då du går ur lokalklubben du tävlar för under året och går med i en annan. Skiftet meddelar du till tävlingsarrangören inför närmast kommande tävling. Mer detaljerad information om detta finner du i tävlingsreglerna för respektive gren.

 

Det kanske har stått att läsa på det stället länge, men jag har inte sett det förut. Och nu blev det himla enkelt helt plötsligt.... klara besked.   

 

Det som är lite kul, och som jag faktiskt aldrig vetat förut, är att man kan tävla för olika klubbar i olika grenar.

 

Jag kan alltså tävla för en klubb i sök, och för en annan klubb i spår, och för en tredje i lydnad.  

 

För den som är en duktig taktiker så är det ju bra.... tävla för den klubb som erbjuder bäst förmåner i form av kurser och träningshelger och övrig support o.s.v. 

 

Det är ju ofta så att klubbarna har olika inriktningar... satsar olika mycket på olika grenar... och det beror väl på vart de som "har hand om'et" har sina hjärtan förstås. Så blir det ju gärna.... 

 

Ett eventuellt byte av vilken klubb man tävlar för ska göras i samband med ett nytt år... så nu får jag väl försöka tänka till där också då.

 

Fast det är långt kvar tills jag ska anmäla till nån tävling, men när den dagen kommer så gäller det att välja rätt klubb då. "Rätt" för mig alltså....     den klubben där jag får bäst valuta för min medlemsavgift.

 

Eller också fortsätter jag i gamla hjulspår, det är allra enklast att göra det, men i det här läget så är det ju inte det smartaste förstås     Fast jag är inte speciellt smart...

 

Jaja, vi får se.... nu ska jag i alla fall åka och kika på en lydnadstävling, på en av de klubbar där jag är medlem     Fast det ska bli den sista tävlingen där jag är enbart åskådare...  Det är inga fler tävlingar här uppe nu (jo en i morgon, men den ska jag inte besöka) och nästa år, då ska ju Salza och jag tävla igen.... tror jag...  kanske....   

  

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards