Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 november 2010

Av tedsams - 16 november 2010 11:48

Det är ett märkligt fenomen, det där Facebook.     


Jodå, jag är medlem där, men jag vet inte riktigt varför.   Jo, det vet jag nog... jag är en nyfiken människa som gärna vill veta hur saker och ting funkar. Och FB är (var) ju på nästan var mans läppar ett tag, så det är klart att jag ville se vad det var för något.


Och idén är ju kanonbra. Tänk så lätt det är att hålla kontakt nu för tiden. Har man bara tillgång till en dator så kan man dagligdags kommunicera med vänner och släktingar som man annars kanske skulle träffa nån enda gång om året... eller kanske inte ens det.


Inte ens om man bor på varsin sida av jordklotet är det några problem... kanonbra som sagt.   


Det jag har lite svårare att förstå är väl behovet av att via FB kommunicera med folk som man ändå träffar dagligdags, men sånt ska man väl egentligen inte ha några synpunkter på, det är ju upp till var och en hur man hanterar det där. 

  

Men nåt som verkligen fascinerar, och förbryllar mig, det är det där med "vänner" på FB.   

  

Helt plötsligt har ordet vänner fått en helt annan betydelse. För vänner är väl egentligen människor som man känner, som man kan prata med och som man har något gemensamt med....?


Fast det gäller inte FB-vänner.... där droppar det t.ex in vän-förfrågningar från folk som pratar ett språk som jag aldrig ens hört och ännu mindre förstår.


Eller från folk som visserligen pratar ett språk som jag förstår, men som jag har absolut noll aning om vilka dom är.    


Vilket utbyte har dom av att vara "vän" med mig???  och vice versa....


OK då, man kan få nya vänner via datorn, det vet väl jag om någon   och dom vännerna uppskattar jag verkligen, men "vännerna" via FB är ändå lite annorlunda.


Man bekräftar en vänförfrågan, och sen hör man aldrig mer något ifrån dom. Och i de fall de pratar italienska eller t.ex något slaviskt språk, så är det ju helt förståeligt... 


Men en vän vill man väl ha för att ha någon form av utbyte vänner emellan, eller???


Pågår det nån sorts tävling, där det gäller att vara en av dom som har massor av vänner på FB? Trots att man bara känner en bråkdel av dom...


Finns dom på FB och samlar på sig hundratals vänner bara för att kunna sitta i sin kammare och läsa "vännernas" inlägg och på så vis kartlägga vad folk har för sig??


Att läsa om hur "vännerna" tillbringar sina dagar, vad dom gjort, vad dom gör just nu, och vad dom tänker göra sedan.


Intressant på sitt sätt, men för vem??


Jag måste väl skam till sägandes erkänna att jag är inte speciellt intresserad av att någon som jag aldrig ens sett i verkligheten, och som jag inte heller har pratat med live, snart ska ta sig ett glas öl.... eller nåt annat drickbart, eller att dom ska gå och lägga sig. 


OBSERVERA nu att jag inte klagar på att folk skriver det dom gör på FB, det är ju upp till var och en vad man väljer att dela med sig av. 


Det som gör mig konfunderad är att man samlar på sig en massa "okända vänner" och sen på något konstigt sätt tror att dom har nån behållning av att veta såna saker.


Vänner och bekanta har säkert behållning av att veta vad deras vänner gör, och tycker och känner, vid olika tider på dygnet, men helt främmande männsikor???


För helt främmande människor är ju faktiskt många av dessa "vänner".... 


Jag som är född misstänksam har ju en annan tanke också...  ingen som tänker på hur lätt sånt här kan missbrukas?  När man tar till sig "vänner" som man inte känner alltså...


Ja, det blir lite struligt det här resonemanget... vet snart inte själv vad jag vill med det    


Men... man godkänner (eller avvisar) ju alltid en vänförfrågan, så man har ju inte fler vänner än vad man själv går med på.... men det är just det.... varför skickar man iväg en vänförfrågan till nån man inte alls känner??


Strunt samma...  ett märkligt fenomen är det i alla fall... Facebook.


Fast visst kan man ha nytta av det. Främst för att hålla kontakt med avlägsna vänner förstås, och sedan kan man ju enkelt skicka info till en grupp som har gemensamma intressen.


Om man nu kommer ihåg att kolla den där gruppen som man är medlem i alltså 


Jag har faktiskt skapat en liten grupp på FB. En sluten grupp för ett litet gäng som ska gå en studiecirkel tillsammans under vintern.


Jätteroligt ska det bli, hoppas jag...  studiecirkeln alltså.... men den där gruppen skapade jag för att enkelt kunna lämna info till alla deltagare, och för att alla ska kunna kommunicera med alla andra snabbt och enkelt. Sånt är ju FB kanonbra till....


Vi får vl se hur det funkar framöver...    




Nu ska det bli spännande att se om bloggen tänker spara mitt inlägg eller om den gör som förut... tar bort allt utom första stycket    


Kanske att det är så att man inte får kritisera FB?  Fast det är ju inte FB i sig jag funderar över, det är ju mer människorna som finns där... en del av dom i alla fall  


Ha en fin dag i solskenet... vi ses kanske på FB..??      



Av tedsams - 16 november 2010 10:56

Ähhh.... dagens inlägg vill inte.     Fick bara med ett enda stycke av min långa utläggning om Facebook... får försöka senare...

Skapa flashcards