Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 11 november 2012

Var är alla karlar?

Av tedsams - 11 november 2012 10:58

Dom lyser verkligen med sin frånvaro på de allra flesta hundtävlingar. Fast i senaste Hundsport stod det nåt om att det var glädjande att man numera kan se fler och fler kvinnor på olika aktiviteter, fast jag undrar om dom kanske inte mest pratade om jakt då förstås…. men jag vet inte, och jag orkar inte se efter hur det var heller.  

  

Beträffande jaktträning så har jag ju varit på ett antal sådana i mitt liv, och dessutom har jag också deltagit i ett antal jaktprov…. och det är ingen enkel värld det inte. 


En gammal tjock tant i jeans och en helt vanlig simpel jacka, utan några fiffiga jaktkläder och dessutom med en hund som inte är av jakttyp.… jag kan lova att det krävs en del självförtroende för att klämma sig in i den världen.


Och med det menar jag inte alls att folk är otrevliga eller så… men man känner väldigt tydligt att man, så att säga, inte är en i gänget. Då gäller det att man har en duktig hund, och det hade ju jag, så attityden blev alltid lite annorlunda när folk väl sett min Samson   jobba.

   

Men jag kan berätta att jag på en jaktträningshelg för många år sedan träffade en kvinna, nästan i min egen ålder, också med hundar av icke-jakttyp, och hon sa ungefär så här till mig:


”Jag har så länge velat prova på det här, men jag har inte vågat för jag trodde att alla var så unga och att det bara var hundar av jakttyp som var med. Men så hörde jag talas om dig och din hund då vågade jag också anmäla mig…. ”

  

Denna kvinna blev sedermera väldigt välsedd på jaktprov och jaktträningar och hade stora framgångar med sina hundar…. tur att hon vågade ta språnget. Och kanske tur att jag är lite gås-aktig när det gäller sånt där…. ev. obehag rinner liksom av mig när jag gör sånt jag tycker är kul.   

  

   

Med tanke på gårdagens tävling, och åldrarna på de tävlande, så borde jag gå hem och dra nåt gammalt över mig… men som sagt..… är man lite gås-aktig så är man.   

   

    

Men för att återgå till det där med bristen på karlar…. om man tänker på andra typer av tävlingar, såna som arrangeras av SBK till exempel, då är det ganska så tunnsått med karlar i startlistorna.

    

I rallylydnaden måste det vara extremt sällsynt…??? Jag har ju trots allt tävlat 10 ggr nu och totalt har jag haft 232 medtävlanden, därav har 5 (!!!) varit män.   


Och även i andra grenar är det få män som deltar…. undrar vad det beror på???

   

   

Förresten måste jag göra en rättelse av det jag skrev i bloggen i går. Jag skrev ner Salza och påstod att hon aldrig kommer att stå högst upp på prispallen i rallylydnaden, men det har hon ju faktiskt gjort en gång. I Brunflo vann hon nybörjarklassen med 98 p…..      

   

Men det är förstås med rallydnaden som med den ”vanliga” lydnaden. Hur man placerar sig i resultatlistan beror till största delen på de medtävlanden man har, så för vår del gäller det mest bara att uppnå den merit vi vill ha. Ett 1:a pris i ”vanlig” lydnad och ett kvalificerande resultat i rallylydnaden, råkar det resultatet medföra att vi hamnar högt upp i resultatlistan också, då är det bara en bonus.   

    

   

Igår på tävlingen var det tre av våra kursdeltagare som var där och tittade. De stod troget i grårusket och kylan och tittade hela långa dan, och sånt gläder ju ett instruktörshjärta.   Nu vet dom vad som väntar till våren när tävlingarna kommer igång här uppe igen…  

  


Och Salza o jag vet ju vad vi har att jobba med till dess….

   

”Vår” domare här uppe har en märklig humor  … inför varje tävling, i samband med att banvandringen ska börja, så deklarerar han högt och ljudligt att ”som vanligt gäller ju för dig då Barbro, att du gärna får gå hela banan med hunden på höger sida”….   

    

Haha… tänk så gärna jag skulle vilja överraska honom och göra det…. men det är ju bara en önskedröm förstås. När jag sa det till honom igår så skrattade han hjärtligt… märkligt….    

    

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards