Tedsams blogg

Alla inlägg den 18 november 2012

Av tedsams - 18 november 2012 10:39


Ja, den slutsatsen kan man ibland dra utifrån vad man ser och hör och läser. Den där människan som skällde på mig för att jag hade lösa hundar, ni vet… hon tyckte att om jag skulle ha mina hundar lösa så skulle jag gå till skogen och släppa dom där.  


Eftersom hon trodde/antog att jag inte hade nån kontroll över mina hundar när dom var lösa, så kan man ju dra den slutsatsen att hon ansåg att i skogen, där behöver man inte ha nån lydnad på hundarna. Där kan dom få springa som dom vill…. 


Och så gör kanske folk… går till skogen och släpper sina ouppfostrade hundar så att dom får springa som dom vill, tills dom tröttnar och går att kalla in.


Vid den här tiden kan man ju förstås befara att det finns jägare i markerna, och dom gillar definitivt inte lösa hundar på sina jaktmarker, så vad gör man då?? Jo då går man till ett naturreservat och släpper sin hund där, för där får man ju inte jaga trots att det finns massor av vilt där, så där är det ofarligt att släppa lös den olydiga hunden, ingen jägare som kan bli sur.  


Jag blir så jäkla arg när jag tänker på att det är så det går till. ”Så bra att han/hon drog efter det där rådjuret/räven/haren, då springer han/hon av sig lite energi och blir trött…. ” skulle inte alls förvåna mig om det är så man tänker.


Just nu är väl förhoppningsvis djuren i sån form att en lösspringande hund kanske inte är nån större fara för dom, men det finns ju perioder då dom är utsatta och svagare… för att inte tala om yngelperioden…. men jag tror nog att massor av människor släpper sina ouppfostrade hundar lösa i skogen, oavsett årstid.    


Jag tycker nog att mycket av det man läser på nätet bekräftar den teorin….  


     
Ni vet det där med ålder, det är svårt det. Det är ju bara folk i min omgivning som inser att jag håller på att bli gammal, jag själv har inte insett det ännu. Jag är ju en av de få här på jorden som inte åldras….  

   

Men ibland så påminns man i alla fall, och inser motvilligt hur det ligger till. ”Vem är den där Barbro Börjesson?” var det nån som frågade i ett inlägg i en FB-grupp. För min generation är hon ju, bland många andra, en institution inom hunderiet. En av många kunniga och duktiga profiler som i hela sitt liv jobbat med hundar på olika sätt.

    

Det där gamla gardet håller ju på att försvinna nu, av åldersskäl, och den yngre generationen har inte en aning om vilka dessa människor är. Det om något är väl ett mått på att även jag, oavsett vad jag själv tror, håller på att bli gammal….    

  

   

Och när jag ändå är och rotar i det där med gammalt och beprövat…. Idag ska jag göra en inventering av våra hundböcker. Jag gjorde det för några år sedan, men samlingen har utökats sedan dess. Den rymmer både bra och mindre bra böcker den där samlingen, men även mindre bra böcker kan göra nytta i och med att man tänker till och reflekterar över vad man läser.   

   

Många av böckerna är presenter, och ännu fler är kursböcker som vi fått under årens lopp, och några av dom är egeninköpta…. och många dubletter har vi. Ska bli intressant att se hur listan ser ut när jag är färdig. Jag kan slå vad om att jag hittar böcker som jag glömt att vi har….    

     

   

Men först tror jag att jag ska borsta tänderna på doggsen. Husse klipper klor nu och sedan brukar han hojta på mig så att jag ska borsta tänderna på dom. Salza har kritvita tänder, och jag tror att vi skrapat pyttelite tandsten en enda gång på henne, och det är kanonbra tycker jag. Hon är ju trots allt 6½ år nu….   

    

Men vi är lite motsägelsefulla här i huset med den där tandvården…. efter tandborstningen blir det en godis som belöning…      

    

     

   

Skapa flashcards