Tedsams blogg

Alla inlägg den 2 november 2012

Av tedsams - 2 november 2012 11:48

…. att göra nåt annat än att dra täcket över huvudet idag. Regn och blåst och skittråkigt… så jag har roat mig på Blocket en stund.    


Eller roat och roat…. man borde egentligen deppa ihop totalt när man läser alla annonser om hundar till salu. Alla annonser om blandrasvalpar…. för nästan alla annonser gäller blandraser.   


Och det märkliga är att endast ett fåtal av de annonsörerna uppger sitt namn i annonsen, undrar varför? Vore intressant att få höra vilka skäl dom har för att vara anonyma…??

   

Sen är det ju det där med blandrasavel… det vet ju redan ni som brukar läsa mina alster att jag inte gillar. Med alla de registrerade raser som finns, så finns det ingen som helst anledning att avla fram blandraser. Alla kan garanterat hitta en ras som passar just dom bland de registrerade raserna.

  

Kanske kan pengarna spela en roll här… men 7-8-9.000:- för en blandrasvalp…. tja…. inte vet jag men nog tycker jag att folk blir lurade. Det som emellertid står helt klart är ju att dom som avlar och säljer blandrasvalpar… dom gör det enbart för pengarna. Det kan inte finnas nån annan godtagbar anledning att avla fram gatukorsningar.

  

  

Och hur många gånger i mitt liv har jag inte träffat på folk som aningslöst fallit för frestelsen att köpa en blandrasvalp, och som sedan så småningom upptäcker att vissa saker som dom vill göra med sin hund… det får dom inte göra pga att den inte är registrerad. Synd om dom tycker jag…..

  

Men många blandrasuppfödare skriver ”reg. hos Jordbruksverket” i sina annonser såg jag. Den som inte vet så mycket om hundar går säkert på det… dom köper en registrerad hund… tror dom.

   

   

Sen har jag en annan fundering som jag aldrig får nån rätsida på. Hur kan en uppfödare hävda att det allra bästa för valparna är att stanna hos uppfödaren till minst 12 veckors ålder? Hur kan en uppfödare med x antal vuxna hundar ge varje individ i en valpkull på 7-8 hundar allt det som en valp i åldern 8-12 veckor behöver?  

   

Nu menar jag inte alls att de valpar som ev. blir kvar hos uppfödaren fram till 12 veckors ålder eller mer, far illa på nåt vis. Den uppfödaren som har någon/några valpar kvar efter 8 veckor gör säkert allt som krävs för att valparna ska få samma förutsättningar som de syskon som redan flyttat till egna hem… min fundering gäller uppfödare som klart deklarerar att de inte lämnar ifrån sig valparna före 12 veckors ålder.

    

Jag själv skulle aldrig ens fundera på att köpa en valp därifrån. Ska jag ha en valp så ska jag ha en 8-veckors valp… eller allra helst en 7-veckors…   


Den där tiden mellan 8 och 12 veckor är ju så oerhört viktiga på många olika vis…   


Men, men…. dom har säkert, i sitt eget tycke, en bra anledning att göra som dom gör. Synd bara om dom som köper valp därifrån….  

   

  

Näe, nu får det vara slutbabblat för idag…. tror att jag kanske ska träna lite högerhandling med Salza idag. Fast då skulle vi behöva vara utomhus, och det regnar fortfarande… jaja, vi får se.   

    

   


Skapa flashcards