Tedsams blogg

Alla inlägg den 23 oktober 2010

Av tedsams - 23 oktober 2010 08:37

.... att solen skiner från en blå himmel dag efter dag.    Jag tror inte att det ens sammanlagt har regnat en vecka under den här hösten.


Hoppas att vi inte får sota för det när snön kommer....     Fast för min del får det gärna vara sånt här väder ända fram i mars månad.


Igår hade jag tänkt ta en lång skogspromenad med doggsen, men som vanligt blir det sällan som jag tänkt mig.  Det var annat som skulle göras, och när det var klart då sa min stackars rygg att den inte ville ha nån jättelång promenad.    


Men nu försöker jag komma ihåg att ta med mig stegräknaren när jag går ut. Det är lite kul aatt veta hur långa dom där olika rundorna, som jag har hittat, är.


Igår gick vi en runda som jag bara cyklat förut... eller... det vi gick var en bit av en runda som jag cyklat förut. Och den visade sig vara knappt 4 km lång....


Hade nog gissat på en kilometer till om jag skulle gissat... men 4 km är väl godkänt det också. Fast hundarna hade nog gärna sprungit dubbelt så långt förstås...    


Men det är nyttigt att flytta....  och det är nyttigt att ha soprummen en bit bort, och det är nyttigt att ha garaget ännu längre bort, och det är nyttigt att ha parkeringsplatsen en bit bort så att man får ranta fram och tillbaka dit när motorvärmaren ska sättas i, och det är nyttigt att traska iväg ut varje gång hundarna måste rasta sig, och det är nyttigt att springa mellan tvättstugan och lägenheten ett antal gånger varje vecka.....  i alla fall om man frågar vågen.    


Det är nog första gången i mitt liv jag gått ner i vikt utan att göra den minsta lilla ansträngning för att göra det. Ja... om man inte räknar ansträngningen att vara tvungen att kliva omkring hit och dit större delen av dagen alltså...     


Alltid något positivt, trots att det ibland känns lite kämpigt....    

    

Idag måste jag åka och handla...  Det finns en ICA-butik här i området, men det är den minstsa sortens ICA-butik, alltså har den också priser därefter.  Och så finns det en butik till.... typ närbutik... och där brukar jag köpa kvällstidningen åt Kurt, men det är inte heller nåt bra ställe att handla om man ska handla mycket.


Alltså blir det stora köpcentrat som gäller....  Vi roade oss med att mäta avståndet dit när vi flyttade. Både härifrån och från huset där vi tidigare bodde, och tänk att det var en anings närmare härifrån... alltid något att glädjas åt när man nu ändå "måste" åka med bilen för att handla.


Men det nog ett typiskt "förstads-området" det här. Det bor drygt 6000 människor här, och det som finns är de två butiker jag nämnde förut, två pizzerior, en frisör, ett bibliotek och så massor av skolor och dagis.


Känns ibland som att folk bara kommer hit till området för att sova....  fast det stämmer nog inte det heller. Antagligen är det massor av folk hemma under dagarna, dom råkar väl bara inte vara ute just när jag är det.


För nu börjar jag lära mig vilka tider man ska gå ut för att slippa möta en hel radda med hundekipage....  och vart man ska gå så att såna där folkskygga individer som jag slipper möta så många andra människor.

  

Ja, vi är anpassningsbara vi människor. Det är 1 månad sedan vi flyttade hit, och det känns redan väldigt hemvant att bo här.


Det kan ju naturligtvis delvis bero på att jag "känner igen" lägenheten från mitt tidigare liv, men inte vet jag....  När alla gejor är på plats och man i stort sett lärt sig hitta i skåp och lådor, då är det väl hemma antar jag...    

  

Nu ska jag i alla fall käka lite frukost, sedan jag åka och handla....  Dumt att spara det till en lördag, men åker jag tidigt så har inte så många hunnit vakna till.

  

Hoppas solen skiner på er också... och att ni får en fin dag!    

  

Ovido - Quiz & Flashcards