Tedsams blogg

Alla inlägg den 31 december 2013

Av tedsams - 31 december 2013 09:45

.....att gårdagens inlägg rönte så stor uppmärksamhet. Ja inte i kommentarer kanske, men i läsare... tror nästan att antalet läsare igår slog tidigare rekord.   


Men det där är förstås en fråga där tycke och smak avgör. Vi har alla olika idealbilder vi jobbar efter, och det tycker jag är bra.   Men jag tycker ändå inte att det är bra när domarna inte håller sig till det som finns skrivet i regler och anvisningar. 


Sen är det ju en helt annan sak att jag inte helt gillar de regler och anvisningar som finns för bedömningen i elitklassen, men det kan jag ju inte göra något åt. Elitklassen har blivit tråkig.... men oavsett allting så är det de regler som finns som gäller, och det är alltid domaren som dömer.  Vi tävlande kan bara hoppas att domaren är ordentligt påläst och dömer därefter. 


Nog om det.....



Det är spännande att träna en ny hund. Man lär sig hela tiden nya saker, och det är inte alltid så lätt att anpassa sig själv och träningsmetoderna till en helt annan hund med ett helt annan psyke och temperament.


Jippie är jätterolig att jobba med, men han är en helt annan typ av hund än vad Salza är så det gäller att inte fastna i gamla banor utan försöka sudda ut allt gammalt och tänka nytt. 


Och så är han ju kille också... kan bara göra en sak i taget.    Han fick tidigt lära sig att sitta ner och ta kontakt med mig innan han fick lov att skutta iväg lös när vi var ute. Och det funkar fint.....  Han sätter sig och sitter sedan stadigt där tills jag säger Varsågod. Men....  om han ser nåt spännande nånstans, nåt som han sitter och stirrar på, då hör han inte mitt Varsågod. Ibland har jag lite bråttom och då sätter jag honom ner, och så säger jag kanske Varsågod utan att han tittar på mig, men det hör han aldrig. Det är enbart då han tittar upp på mig som han hör....  så att titta på nåt spännande och lyssna på mig samtidigt, det kan han inte.    Och det är ju egentligen bara bra, jag ska ju inte ge honom några kommandon medan han har uppmärksamheten på nåt annat, men ibland blir det så i alla fall.  


Och ibland behövs det ju att han lyssnar trots att fokus är på nåt annat.... när han är lös till exempel, och något händer som fångar hans uppmärksamhet.... då måste han kunna lyssna på mitt Jippie KOM! trots det där intressanta.


Igår när vi var ute så såg jag (men inte hundarna) hur ett gäng hundar vek in på samma väg där vi strax skulle gå. Det var 7 lösa småhundar tillsammans med två mattar, så jag dröjde mig kvar där vi var en stund så att de skulle få ett ordentligt försprång. 


Men när vi sedan gick ut på den vägen där de också gått, då satte Jippie nosen i marken, virrade runt en stund i alla hundspår som fanns där och sedan drog han iväg med nosen i marken. 


Ibsen gjorde likadant, men inte i riktigt samma racertempo, och Salza struntade totalt i de där dofterna. Men jag var ju tvungen att få stopp på Jippie, med den farten skulle han annars snart vara ikapp alla de där hundarna, så jag hojtade JIPPIE KOM!!! och hör och häpna... han stannar, tvärvänder och kommer rusande med samma racerfart tillbaka till mig.   Då funkade kommunikationen trots att han var så fokuserad på de där spåren.... kanonbra! 



Annars så stämmer det där talesättet " en gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket" när det gäller Jippie.  


Vi hade lite för roligt igår när vi tränade läggandet så vid ett tillfälle gav han upp ett skall samtidigt som han snabbt la sig. Jag belönade ändå....  dumma jag!!!  ....  nästa gång skallade han också när han la sig ner... och jag belönade....   sedan fick vi jobba en hel del med att få bort det där skällandet.



Och jag som gärna är lite slarvig av mig får tänka mig för noga när det gäller vår träning. Minsta lilla avvikelse som jag inte vill ha måste jag korrigera redan med en gång, annars så sitter det där blixtsnabbt. 


Jag är väl lite slarvig med att det nån gång då och då kan få slinka igenom nåt så där lite halvdant försök, men med Jippie går det inte. Han lär sig blixtsnabbt och tror sedan att det ska vara så. 


Och han tänker ju rätt.... får man en belöning så är det så det ska vara. Man ska ju aldrig låta nåt halvdant "slippa igenom" när man tränar, men med Salza har det funkat ändå, hon är den typen av hund som fixar en klantig matte. Men Jippie är så mycket direktare och snabbare i allt han gör, så där känns det som attt jag måste skärpa till mig en hel del och verkligen tänka på att få till det rätt med en gång. 



Idag ska vi plocka fram IKEA-pallen och träna lite bakdelskontroll, framför allt med Salza. Hon har ju blivit mycket bättre på det sedan vi började träna just det, men det strular fortfarande lite (eller... tja... ganska så mycket   ) när jag har henne på höger sida, denna eländes högerhandling. Men det går ju bevisligen att lära gamla hundar sitta, fast det tar sin lilla tid....  



Och med denna gamla bild på Salza önskar vi er alla ett

 

GOTT SLUT på det gamla året och ett riktigt

 

FRAMGÅNGSRIKT OCH GOTT NYTT ÅR 2014.


 

 

 

 

     

Skapa flashcards