Tedsams blogg

Alla inlägg den 21 december 2013

Av tedsams - 21 december 2013 13:22

Ja så känns det nästan... tiden bara rinner iväg utan att en enda bråkdel av det jag tänkt göra blir gjort. Det ena efter det andra ska fixas och donas och joxas med, och om jag nån enda gång tar mig i kragen och planerar nåt så spricker planerna ganska omgående.     Men skit samma, livet ska väl vara sånt just nu kanske....


Men jag kan ju inte låta bli att då och då tänka på att jag faktiskt under många år var enstamstående småbarns/tonårsförälder med son och tre hundar och ett krävande heltidsjobb, och då hann jag väl ungefär tre ggr så mycket på fritiden som jag gör nu.... men då var jag förstås ett antal år yngre också.    


Ingen idé att offra energi och grubbla på det...  det är som det är och blir som det blir... eller hur är det man brukar säga?   



Jag tog i alla fall en fin bild häromdagen när vi var ute, doggsen och jag. Det hade börjat mörkna ute och plötsligt såg jag hur vackert det kan bli när frosten sätter sig på blad och växter.



Och ändrar man inställning på kameran så blir dte också fint, men lite annorlunda...   


 


Ja, man får ta tillvara det som finns att glädjas åt, vackra naturbilder, och t.ex att det fortfarande går att gå i skogen. Den lilla snö som kommit har nästan smält bort igen, och det regnar och snöar lite om vartannat, men det blir inte mycket som ligger kvar på marken.   


Det är väl lite grått och tråkigt i och för sig, men för mig är det guld värt att jag fortfarande kan traska omkring i skogen och slipper gå på enbart plogade gångvägar.   



Alla julklappar är i alla fall inhandlade, och i de fall de ska skickas, så är det också gjort. Det har varit ett jäkla springande i butiker och pysslande hit och dit med än det ena och än det andra, men så är det väl för oss alla när det är jul. Och det är väl det enda som tar lite tid här i huset, för resten av julstöket är nästintill obefintligt. Lite julblommor och lite julmat och mycket lite julgodis, större utsvävningar än så blir det inte. 


Jag är ju inte så förtjust i julen, men det går ju inte att slippa den så det är bara att gilla läget.   



I morse när doggsenoch jag var ute så fick Jippie spader. Vi passerde en liten staty som finns i områdets centrum, en jättefin staty med ett antal människor. Och vi har nog passerat den där statyn kanske 100 ggr den här sommaren och hösten, och Jippie har aldrig reagerat på den. 


 


Idag gjorde han det, rejält. Det snöade lite igår kväll, och sedan frös det på så vissa delar av statyn var täckt med lite frost/snö. Och det var ögonen, ögonbrynen, näsan och munnen på figurerna som då blev mest framträdande... och det var väl dörför Jippie reagerade kan jag tro. 


Det syns lite av det på bilden tror jag..... och Jippie hade att göra ett bra tag innan han hade bestämt sig för att dom var ofarliga. 



Men det är intressant att se hur de andra hundarna reagerar i såna situationer. 


Salza tittade på Jippie som om han vore ett UFO av något slag.... hon fattade absolut inget alls av hans uppträdande. Hon gick fram till statyn och kollade, funderade kanske på om där fanns något som hon missat, men så var det ju inte. Och när hon snuffat runt statyn en stund så struntade hon i alltihop och ägnade sig åt att undersöka buskarna en bit bort. 


Ibsen däremot, han svarade direkt på Jippies upphetsning. Han började också springa runt och småvaffa... och det var väldigt tydligt att dom där två killarna hetsade varandra, trots att nog inte heller Ibsen egentligen fattade vad Jippie skällde på. 


När jag kopplade Ibsen och sa till honom att sitta vid min sida och vänta, då blev Jippie genast lugnare och kunde efter en liten stund ta mod till sig och undersöka de där mystiska figurerna lite närmare. 


Vi diskuterade för ett tag sedan här hemma hur det påverkar valpar att växa upp tillsammans med andra vuxna hundar, och det är verkligen på både gott och ont. Ofta bra och nyttigt, men inte alltid.....



Nej... nu är det dags för dagens andra hundpromenad. Det börjar redan mörkna ute, och eftersom vi var ute i nästan två timmar i morse så blir det nog bara vår lilla 2-kilometersrunda denna gången. 

    

Ha det gott i julstöket... stressa inte ihjäl er.... det blir jul oavsett vad ni hunnit eller inte hunnit göra.   




Ovido - Quiz & Flashcards