Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 28 april 2013

Underbara Salza...

Av tedsams - 28 april 2013 09:09

Jag var beredd på en svartsjuk, vaktig Salza när Jippie flyttade hit. Inte så att hon skulle vara elak mot honom, utan bara att hon skulle vara grinig och vaktig och att han, om hon fick bestämma, nästan inte skulle få röra sig inomhus. 


I kväll är det 1 vecka sedan vi hämtade Jippie, och jag måste erkänna att jag (återigen    )  är imponerad av min Salza.    


I förrgår var dom ju ute och lekte tillsammans i en sandgrop, och det löste upp knuten hos Salza. Från början gillade hon inte att han kom för nära, han fick inte ligga hos henne och när han var busig så blev hon sur och om tillfälle då gavs så passade hon på att tukta honom lite. 


I går gjorde hon flera mycket tydliga lekinviter till honom inomhus, och hade han varit lite äldre så hade dom dragit järnet här hemma. Nu blev Jippie lite tveksam och var inte helt säker på vad vilda tant Salza menade... men han hakade på så gott han hade förstånd till.  


Hon bryr sig inte nu när Jipppie lägger sig tätt, tätt intill... hon ser inte ut som att hon längtar efter det direkt, men hon tillåter det.   


Dom dricker utan problem samtidigt ur vattenskålen, dom letar godis tillsammans, dom äter samtidigt och i natt har dom båda två sovit i min säng, och tidigt i morse när jag vaknade låg dom tätt tillsammans... visserligen rygg mot rygg... men ändå.       


När dom vaknade undersökte Jippe Salzas öron och slickade lite här och där, utan att hon brydde sig...  och det är så jäkla skönt att hon inte tar avstånd och går sin väg i såna lägen. 


Efter de stora hundarnas promenad och frukost, kurade Salza ihop sig på sin vanliga plats under köksbordet, och lilla Jippie kurade ihop sig hos henne och somnade med huvudet på hennes bakben. Så skönt att se...    


MEN.... för det ska väl alltid finnas ett men, eller?  


Salza vaktar sina leksaker.... inte så att Jippie inte får använda dom, det får han. Det ligger leksaker lite överallt utan att det är något problem, men om Salza har en leksak hos sig, då jäklar i min lilla låda, då ska Jippie hålla sig borta. 


I går kväll busade Kurt med Jippie, och både Salza o Ibsen blev ju lite uppjagade när dom såg hur uppspelt Jippe var. Salza tog en leksak och härjade med den för sig själv, och lilla uppjagade Jippie blev intresserad... 


Vi kan väl säga som så att han antagligen inte gör om det på ganska så lång tid....  eller också gör han det, det får framtiden utvisa.   Men jag tvivlar på att han ens tänker tanken, Salza sa ifrån med eftertryck, och Jippie förstod allvaret och drog. 


Men deras kommunikation är tydligen rak och tydlig för han blir inte rädd för henne, bara respektfylld. En liten stund senare låg dom båda två och sov vid mina fötter när jag tittade på TV. 


Idag är det strålande solsken här, hoppas det håller i sig. I så fall tror jag vi ska göra nån form av utflykt idag igen... kanske bara till den där "sandgropen", eller kanske ta bilen ut i skogen... vi får se. 


Nu närjag vet att Salza tolererar att Jippie finns nära inpå henne så kan det ju vara intressant att ta en liten provtur med  Jippie bak i bilen, tillsammans med Salza. Men vi får se vad dagen bjuder på...      


  

     

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards