Tedsams blogg

Alla inlägg under april 2013

Av tedsams - 24 april 2013 08:38

Blogg-uppehållet blev inte så långt som jag hade tänkt mig. Men det har hänt mycket här, på en knapp månad.


Våren är äntligen på väg, massor av snö har smält bort och vårblommorna blommar. Fast på sina ställe ligger det djupt med snö fortfarande förstås, än kan man inte gå hur som helst ute i naturen.


Det är fullt upp med kurser, just nu under en kort period har vi två kurskvällar/vecka, och det kräver ju lite engagemang. 


Och så har flocken här hemma utökats med Kvistagrans Yippie (kallas Jippie), en liten springerkille som nu bara är drygt 8 veckor. Vi hämtade honom i söndags, och igår tog jag en liten tripp till skogen med alla hundarna... och det var vådligt spännande tyckte Jippie. 



Men han är inte stor, den lilla plutten....   

  



      

Salza ser helt plötsligt väldigt stor ut...   

   

Ibsen tillbringade första dagen med att fundera på vad den där lilla skuttande saken egentligen var för nåt. Men han är tolerant, och tillåter en hel del. Fast inga våldsamheter eller alltför närgångna saker... då säger han MOOORRR.


Salza talade ganska så omgående om för Jippie var han har sin plats här i huset. Hon tolererar att han nosar på henne, men inte att han ligger hos henne eller är närgången på nåt annat vis. 


Och det är ju helt OK så länge hon inte är elak mot honom tycker jag. Nåt som jag däremot inte tolererar är om hon vaktar något gentemot Jippie, varken saker eller mig eller sängen eller nåt annat. Jo, sin mat får hon vakta när det gäller Jippie, men det behövs inte. Han fick direkt en rejäl respekt för henne och hon behöver bara titta på honom så vet han vad som gäller. 


Han är duktig på att förstå hundspråket, och han reagerar direkt på rätt sätt när de vuxna hundarna säger något till honom. Och det är ju skönt, han är som sagt pytteliten och Ibsen som inte är medveten om sin storlek skulle, helt utan avsikt, kunna göra honom illa annars. 


Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, och försöker få till lite rutiner, men det tar sin lilla tid. Jag har haft många valpar i mina dar, men ingen är ju den andra lik, alla har sina små egenheter och sitt sätt att vara så det blir till att börja om från början varje gång.


Och i ärlighetens namn så är inte småvalpar det allra roligaste som finns.   Dom är det allra sötaste och gulligaste som finns, men för övrigt är det mest bara spring och passa med kissning och mat och alla andra såna där "småbarnsgrejor". Det allra roligaste börjar om några månader tycker jag... 


Fast.... lite kan man ju göra nu också, som att klicka in valpen, och att lära honom att sitta stilla och vänta i olika situationer... och lite annat sånt där tjafs som alltid är bra att få till tidigt.   


Det kluriga med småvalpar är ju faktiskt att dom lär sig så oerhört fort. Och det är på både gott och ont... för dom lär sig ju fel lika fort som dom lär sig rätt. Man behöver inte göra en sak, eller tillåta en sak, speciellt många gånger innan det sitter fast i lilla huvudet... och då gäller det att man gjort på "rätt" sätt så att man slipper försöka "lära bort" ett felbeteende lite längre fram. 


Men som sagt... syndigt söta är dom ju, och mysiga på alla de sätt, i all synnerhet när dom är trötta och ska sova.. 

   

   

Men det är lika bra att jag redan nu utfärdar en liten varning!!!! 

    

 


Ni som följt min blogg vet ju redan att Salza är världens åttonde underverk, och nu är det ju förstås så att Jippie är världens nionde underverk, så orkar ni inte höra mina översvallande lovord över denna fantatiska hund så ska ni nog inte kika in här alltför ofta.    


Men ni som står ut, är förstås alldeles väldigt välkomna    

     

    

    

  

Ovido - Quiz & Flashcards