Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 30 april 2013

Så stor han blivit!

Av tedsams - 30 april 2013 11:34

Så sa en granne om Jippie förut. Hon såg honom för en vecka sedan och tyckte idag att han växt "jättemycket".  Vi tycker ju inte det förstås, han är en pytteplutt fortfarande, men för en stund sedan upptäckte jag att han nådde upp och drack vatten ur de stora hundarnas skål som står i en ställning i köket. Så han har nog vuxit...   


Nån som i mina ögon har vuxit ytterligare är Salza. Förutom lovorden i bloggen häromdagen så måste jag säga att jag är imponerad av henne. Idag la hon sig på Jippies lilla bädd i köket, och han tassade dit och ville också ligga där hos henne. Jag hade inte alls blivit förvånad om Salza hade flyttat på sig när han la sig vid hennes sida, men hon sov vidare utan att ens öppna ögonen. 

   


Och en stund senare  drog hon igång Jippie i en lekstund. Det var hon som tog initiativet, och man ser så tydligt att hon har full kontroll över lilla Jippie. En enda blick i rätt ögonblick räcker, då förstår han direkt vad hon menar. 


Hon är duktigare på det där än vad jag hade förväntat mig, och det hjälper säkert också till att Jippie är så lyhörd och direkt svarar upp på rätt sätt på det hon "säger".   



Men hon kan ju passa på och njuta av leken nu när hon fortfarande har full kontroll, om några månader går det säkert vildare till.   


De lekte en lång stund, och när Salza till slut tröttnade och la sig ner för att vila, då insåg inte lilla Jippie att det var slut, utan kom farande och tänkte fortsätta leken. Salza höjde huvudet och gav honom en enda blick, vilket direkt fick honom att hejda sig...    


Så fascinerande att se ett sånt samspel, och så himla kul att dom redan kan ha roligt ihop.  



För övrigt så var det en tidig morgon här idag. Jag hade avslutning på en kurs igår kväll och var lite uppe i varv när jag kom hem så jag låg och läste ganska så länge. Sedan vaknade jag efter ca 1 imma av att en liten Jippie ville komma upp i min säng och sova där. Och efter ytterligare nån timma så vaknde jag av en liten Jippie som behövde ut, då var kl 3.


Sedan gick husets herre upp vid halv 5, och det registrerde förstås både Salza och Jippie, så då var det bara att tassa upp och släppa ut Jippie igen. Och sen var det kört.....  noll sömn efter det, Jippie var hur piggelin som helst och hade inte en tanke på att somna om igen. Det blev inte många timmars sömn i natt inte...   


Jippie är i alla fall tveklöst en typisk springer, han är oerhört vaken för ljud som indikerar att det är nåt ätbart på gång.    Han låg i sin bädd bredvid mitt skrivbord och sov igår, och Kurt gav de andra hundarna nån liten smakbit ute i köket.... och Jippe bara spratt upp och tassade så fort han kunde ut i köket för att få sin andel. 


Vid ett annat tillfälle låg han också och sov när Kurt öppnade luckan till diskmaskinen... vips stod Jippie där och skulle fördiska ihop med Salza. 


Och det är väl bra att han lär sig saker fort, hoppas det gäller även annat, och inte bara sånt som är förknippat med mat.    

   

   






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards