Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 27 april 2013

Ibland ska man ju ha tur....

Av tedsams - 27 april 2013 18:08


När jag gick ut med doggsen idag (Jippie var förstås inte med) så passerade vi en fotbollsplan strax utanför området där vi bor. Där var det ett stort antal föräldrar med barn som höll på och roade sig på allehanda vis. 


Jag gick ju på gångvägen en bit ovanför fotbollsplanen och släppte hundarna lösa eftersom det inte fanns nån annan som gick där.  Mellan gångvägen och fotbollsplanen finns ett litet buskage... och där brukar det alltid finnas spännande dofter så Salza drog ju iväg dit för att kolla läget. 


Och vi kan väl enklast säga så här... Salza in i buskaget i full fart från ena hållet och på andra hållet kom det en katt i full fart ut ur buskaget. Katten drog ner mot fotbollsplanen... och Salza dök ju snabbt fram ur buskarna  och tänkte ta upp jakten. 


Mycket pinsamt.... så jag hojtade NEJ Salza, stanna! med all min kraft. Alla ute på fotbollsplanen stannar upp och tittar på oss, och dom ser katten rusa fram över gräset som en kanonkula, och därefter ser dom min Salza....  som tvärnitar och bli stående och bara tittar efter den springande katten.   

Puuuhhh... tänkte jag och kallade in henne. Och hon fick förstås en stor godis när hon glatt kom skuttande   


Det där var rena lyckträffen.... har hon väl fått upp farten när hon jagar en katt då brukar det vara kört. Och jag brukar inte ens försöka kalla in henne...     På gården där det vimlar av katter går hon alltid kopplad, men katter som rör sig ute i buskagen och skogsområdena utanför gården, dom bryr jag mig egentligen inte om att hon jagar. Hon vill ju bara jaga dom... stannar dom så tappar hon omgående intresset.... och katterna är väl själva ute på jakt så det jämnar väl ut sig kanske.    


Men det kändes skönt att det funkade så perfekt idag. Folk gillar ju tyvärr ofta att klaga på allt och alla, inte minst på oss hundägare, nu lär dom i alla fall inte kunna klaga på att min hund jagar katter   

    

    





 
 
Hanna

Hanna

27 april 2013 18:37

Puh! Bra jobbat :)

http://www.kennelblagul.blogspot.se

tedsams

28 april 2013 09:50

Ja, det var ett par svettiga sekunder där innan jag insåg att hon lyssnade ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards