Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Rätt åt mig…

Av tedsams - 30 januari 2012 11:04

Man ska inte bry sig… oavsett det är i välmening eller ej så straffar det sig genast.   Jag skrev en insändare till lokaltidningarna och berömde snöröjningen här i området. Gjorde så förra året också, och hörde på omvägar att det uppskattades…


Så jag slog till med en insändare i år också… det är han väl värd, han som plogar och fixar gångvägarna i den här delen av området.   


Men…  insändaren hann inte mer än in i tidningen så upphörde den där fina snöröjningen. Efter dagens långa morgonpromenad runt om i Granloholm så kan jag konstatera att just nu är "vår" del av området det allra sämst skötta när det gäller snöröjning, efter det senaste snöfallet är det inte plogat… .   


Så himla typiskt…!  Men stackarn kan ju vara sjuk, eller ha en trasig maskin (eller vad det heter) eller nåt annat "giltigt" skäl… fast just nu är han inte värd några rosor…. men det rättar kanske till sig snart igen.

  

Eller också är han kanske helt enkelt trött på kärringar som lägger sig i och "tycker" saker… han kanske tänkte ge mig en liten läxa…   


Strunt samma… vi fick i alla fall en lång, skön promenad hundarna och jag. Idag är det –6 grader ute och alldeles lagom väder för promenader. 

   

 

   

Och att det var alldeles lagom väder ute idag, det tyckte tydligen både skolor och förskolor här i området också, för vi såg mängder av sportande barn i alla åldrar.


Här finns ju kanonfina skidspår som prepareras ordentligt hela vintern, och det finns (minst) två fotbollsplaner som spolas så att man kan åka skridskor där.  Och det kryllade som sagt av barn ute idag. En del åkte skidor och en del åkte skridskor….  och dom är så himla duktiga.  Det var inte många vurpor där inte….    

  

Nånstans längst där inne kan jag förstå vitsen med snö och vinter när jag ser sånt där… men för oss som inte nyttjar varken skidor eller skridskor så är ju förstås vintern helt onödig.   


Det känns ganska så långt till våren nu måste jag erkänna…..    


Fast jag hade en grej på gång där… nåt kul att se fram emot när våren kommer….    och så blir det kanske inte av. Synd…  känns som att jag är i stort behov av något kul att se fram emot…

   

   

Förresten… såg/hörde för nån dag sedan att man har börjat använda det könsneutrala ordet "hen"…  inte han eller hon alltså, utan hen.  Och jag fattar ingenting jag….   


Orden "den" och "det" finns ju…. och är det inte en han eller hon så är det väl kanske en den eller det då??? Eller….???   


Jag tyckte det var fjantigt med "hen"…..  fast jag kanske helt har missat visten med det förstås. Det kanske finns en jättebra förklaring till varför det ordet ska finnas…. ser tacksamt fram emot den förklaringen i så fall.


I min värld får det gärna finnas både manligt och kvinnligt…. och neutrala saker. Jag tycker det underlättar förståelsen av både det ena och det andra om man kan tänka "han" eller "hon" eller "den/det" om saker och ting…  men ytterligare ett "hen" känns väldigt onödigt.


Jaja, det var en bit helt onödigt tyckande igen…. vem bryr sig???


Hoppas ni har en bra dag idag igen…  visst är jag väl tjatig som tjatar om det hela tiden???   

   

      


 


 
 
Lina

Lina

30 januari 2012 11:52

Har också hört talas om Hen, tycker att det är helt vansinnigt, herregud, när blev det så illa att vara man eller kvinna? Tror det finns betydligt viktigare saker i livet att föra över till sina barn än att lägga energi på att kalla dem för Hen, döpa dem till Kim och klä pojken i klänning....vill han ha klänning kommer han nog på det själv förr eller senare ;)

http://www.svartealgot.com

tedsams

30 januari 2012 13:02

Helt rätt... kunde inte sagt det bättre själv ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards