Tedsams blogg

Alla inlägg den 17 januari 2012

Av tedsams - 17 januari 2012 13:27

Nu har jag suttit och titta på mängder av filmer från tiden då Salza var liten, och tänk så fort man glömmer.


Visst kommer jag ihåg att hon var duktig och lättlärd och charmig och allt det där, men vilka aha-upplevelser det gav att se filmerna.


Allt det där jag uppskattar så hos Salza… energin, envisheten, viljan att jobba och att vara till lags, smartheten…  ja, allt det där ser man redan vid 9 veckors ålder.


Här får ni nu en hel radda med filmsnuttar…  förmodligen är det väl bara jag som orkar titta på allihop, men jag njuter i alla fall när jag ser dom… och minns.    

   

  

Jisses så mycket roligt vi haft tillsammans Salza och jag… och förhoppningsvis så har vi många år framför oss fortfarande, även om inget är så roligt som att "träna" en valp. 

  

  

Knappt nio veckor gammal var Salza när vi hämtade henne och åkte vidare till rottislägret.  Och allra första gången vi släppte ihop alla våra hundar var vi på en äng nånstans i Dalarna, och det filmade jag.  Fast jag satte inte igång kameran förrän jag sett att de andra hundarna inte skulle sluka pytte-Salza i en mumsbit….


Men kolla hennes godissök…. knappt 9 v gammal....

  

 

   

Inte undra på att hon är så jäkla duktig på att leta mat nu, nästan 6 år senare.   

    

    

Och den här videosnutten är också från den allra första helgen….

   

    

Ingen behöver väl vara förvånad över att jag tillbringade dagarna med ett stort leende i ansiktet…    

    

   

När vi kom hem så fortsatte det i samma positiva riktning…..


Och inte är det väl konstigt att hon vant sig vid att inte bry sig om vad som händer runt omkring oss när vi tränar…. hör ni "lejonen" i bakgrunden?

    

   

Ger sig i första taget, gör hon minsann inte....   

    

   

När Salza var ca 5 månader var min son här på besök och vi åkte ut med alla hundarna i skogen och hade lite kul.  Sedan, när krafterna nästan var slut hos liten Salza, då tränade i lite medan sonen filmade….

   

    

Hon var jäkligt duktig… men vårt "stora" problem när hon var liten var att hon ägde allt hon hämtade. Hon ville inte lämna ifrån sig grejorna, men när hon var 5 månader hade vi kommit långt på väg, men man ser tendensen fortfarande.

   


    

Idag sätter hon sig och sträcker hon fram föremålen till mig när hon hämtat något, och ingen kan idag tro att det "problemet" fanns när hon var liten.  Kul att påminnas om såna där saker…

     

  

Ja massor av nostalgi som sagt... men det var kul att återuppliva dom där minnena även om det gick åt en hel lång förmiddag för att först hitta alla filmerna och sedan titta igenom dom. Och då har jag ändå bara tittat igenom hälften av alla filmer tror jag....   men det är ju dom från hennes valptid som är allra roligast....

  

  

Och nu har det blivit tid för vår vanliga promenad tror jag... hundarna har inte haft lika roligt som jag när jag suttit här vid datorn och återupplivat minnena. Fast Salza har haft lite problem när hon hört min röst på filmerna...   

   

Men visst är det väl alldeles helt underbart med hundar..????   

     

   




 


Ovido - Quiz & Flashcards