Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 17 september 2011

Dagens mardrömmar….

Av tedsams - 17 september 2011 09:07

Mardröm nr 1: Att Salza beter sig som sist vi var på samma klubb för att tävla, d.v.s går i total-strejk.    

     

Mardröm nr 2: Den värsta…. den där som alltid förföljer mig, och som är det enda som jag egentligen är nervös för när vi ska tävla. Att lilla Salza väljer att kissa på planen.    

    

Hon kan nämligen göra det… hon är sån där att hon bara böjer på benen och kissar, oavsett vart  hon är… om det tränger på.  Hon kan mycket väl göra det under fritt följ… eller i rasande fart på väg till rutan… eller med en apport i munnen…. nåt annat sånt idiotiskt.  Hon tvärnitar, kissar, och fortsätter sedan med det hon höll på med.    

     

När det tränger på, och det gör det ofta för Salza, så kissar man… oavsett vad man gör eller vart man är… det är Salzas lilla devis det.  Och det gör hennes matte nedrans nervös….     


Visserligen händer det väl inget värre än att vi blir diskade förstås, men det är ändå retligt. I all synnerhet om andra hundar sedan blir störda av henne kissfläck.

     

Hon kissar ofta, Salza…. har alltid gjort det. Och jag tror att hon faktiskt är kissnödig när hon gör det. Det verkar inte vara nån markeringsgrej….   

    

Nu vet jag ju ganska så bra när hon behöver kissa, men det hjälper inte alltid. Efter gruppmomenten t.ex då måste hon kissa. Och har vi då startnummer 1 så blir det bråttom med kisseriet…. 

     

Men det hela är väl mest en mental grej för min del förstås. Jag har fått hennes kissande på hjärnan….  i alla fall när vi ska tävla.

     

Men gissa om jag håller henne strikt vid sidan mellan momenten… här är det kommandot Fot som gäller ovillkorligt från det vi går in på planen tills vi är utanför igen.


Fast blir hon kissnödig så hjälper inte det, då kissar hon ju ändå….    

     

Ja, nu har jag avslöjat min värsta mara i tävlingssammanhang för er... nu får ni avslöja era också... om ni nu har några     Fast det har ni nog, det tror jag alla har....  nån liten mara finns det nog hos alla...   

       


 
 
Linaa

Linaa

17 september 2011 10:11

Jadu, med Kerstin har jag inte så många längre, hon har liksom avverkat dom jag haft och vi överlevde det också;) med Algot däremot var jag rädd att han skulle hamna i bråk på platsen och i grund och botten var det nog det som gjorde att vi slutade tävla. Mina nerver klarade det inte...

http://Www.svartealgot.com

tedsams

18 september 2011 10:55

Ibland kan det vara lika så bra att man utsätts för dom där marorna, då ser man att man trots allt överlevde... ;)
Men platsliggningar är alltid obehagliga, och har man en hund som gärna svarar på provokationer så är det ännu värre... :(

 
Ingen bild

Lizziematten

17 september 2011 19:24

Tjaa, det skulle väl i så fall vara att man missbedömer och tror att hunden är i rutan när den inte är det !!
Har faktiskt hänt mej en gång, och den gången gick domaren fram och kollade och två av klorna var utanför ...

Fast först trodde jag nog att du hade drömt dina mardrömmar, och jag hoppas verkligen att ingen av som slog in i dag !!

Hälsar "släkten" från Uppsala
PS Hur gick det då idag, eller var det inte idag du skulle tävla ? DS

tedsams

18 september 2011 10:53

Just det där med rutan har jag lyckats med en gång, med Lurvas. Sonen satt vid sidan om och gjorde fula grimaser men jag fattade nada... så jag la honom (Lurvas alltså) trots att han var utanför kanten.
Men Salza brukar hålla sig i mitten av rutan så ännu har den maran inte drabbat oss... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards