Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 13 september 2011

Barbro = Klantig Matte

Av tedsams - 13 september 2011 15:52

Har man en Salza i huset så får man inte klanta sig alltför mycket, inte när man tränar lydnad i alla fall. Hon lär sig blixtsnabbt hur det ska vara… eller rättare sagt… hur hon tror att det ska vara.   
   
Ett exempel på klantiga matte var ju rutan en gång i tiden. Där sprang hon till den vänstra främre konen och stannade där. Och klantiga matte gav ett nytt kommando och Salza sprang in i rutan och fick tjo och tjim- beröm för att hon var så duktig.    

Jaha, sa Salza.. först ska man springa till konen, sedan säger matte nåt igen och så ska man springa in i rutan och där får man massor av beröm och godis och en snörboll… bra!!! nu vet jag hur det här ska gå till. Det tog en stund att ändra på det där ….     
     
Och nu har klantiga matte satt sin prägel på vittringsapporterna också. Och det värsta är att jag nu… i ett sällsynt ögonblick av klarhet… vet att jag gjort samma misstag med just det momentet en gång tidigare.    
     

    

Salza sitter snällt och väntar medan pinnarna läggs ut. Sedan springer hon fram till pinnarna, nosar runt tills hon hittar den rätta, tar den och vänder upp mot matte igen och tar några galoppsprång…. och då agerar Klantiga Matte.
    
Då slänger Klantiga Matte bollen bakom sig samtidigt som hon berömmer ljudligt… och allt detta med tanken att Salza ska skynda sig i galopp in till matte med pinnen.
   
Yess! säger Salza… så var det ja…  jag springer ut och letar reda på rätt pinne, sedan vänder jag mig mot matte med pinnen i munnen, och om hon då jublar och tjoar och slänger iväg bollen... då är det rätt pinne.  Säger hon inget alls... då är det nog fel, och då blir jag osäker och står kvar och väntar på att hon ska tala om vad jag ska göra härnäst.   
   
   

Så jäkla trött jag blir på mig själv ibland….    det går ju inte att göra så med Salza, det VET jag ju. Det är först när hon sitter vid min sida som jag kan berömma och jubla… inte när hon precis tagit pinnen och ska påbörja ingången.
    
Jag undrar vad folk skulle säga om jag tjoar och hojtar när hon tagit rätt pinne på tävling… det vore inte så bra. Och gör jag inte det, då blir hon osäker och stannar för att ev. invänta nytt kommando.  Och allt detta bara för att jag nu högst sex-sju gånger har gjort så….. i Salzas huvud är det redan befäst efter så få gånger.
    
Det är skitkul med en hund som är alert och lär sig fort och lätt… men då får man inte vara så gaggig och senil som jag är… då blir det väldigt lätt fel.  Och nu måste jag klura ut hur jag enklast ska ”lära om” henne…  det är ju aldrig lika lätt att ”lära bort” nåt som har blivit fel, som vad det är att lära in det första gången.    
    
Men bättre sent än aldrig… tur att jag kom på det och inte bara fortsatte. Jag får väl försöka uträtta underverk inför nästa tävling, inte så många dagar kvar.
     

    

Dagens promenad lyckades vi pricka in exakt under en regnskur.     Det började regna när vi gick ut, och det regnade hela tiden… ända tills vi kom hem, då slutade det. Det var väl skickligt gjort av mig???

Usch vad jag avskyr det här gråa och regniga…..    

    


 
 
Kennelmamman

Kennelmamman

13 september 2011 16:02

Men tänk så duktig du är :-) Men jag förstår precis hur lätt det är med en liten flygmyra att inte tänka sig för. Har själv gjort det ett flertal ggr. Men klart du fixar det till tävlingen. Jag tror på dig.

http://www.kvistagrans.com

tedsams

14 september 2011 11:28

Ja, det där med misstag är jag bra på ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards