Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 3 september 2011

Idag gjorde vi det…..

Av tedsams - 3 september 2011 14:27

Ja, vi gjorde comeback på tävlingsplanen idag….   så när som på 1 månad, så är det två år sedan sist.  Och vi tävlade på hemmaplan dessutom, där är det nästan 4½ år sedan vi tävlade senast….


Jisses så vi tagit oss i kragen….   

   

    

Och liten Salza gjorde som hon brukar…. hon gjorde som matte sa (nästan hela tiden) och då går det hyfsat bra. Jag är lite besviken på hennes tempo, hon drog ner rejält på tempot i vissa moment,    men det kan väl skyllas på (om man nu ska hitta nåt att skylla på) att vi faktiskt inte tränat speciellt regelbundet, och att det var ganska så varmt i solgasset.


Ni vet… jag predikar ju jämt att man måste överträna för att få allt att funka när det verkligen behövs. Och övertränad kan man inte påstå att Salza är just nu. Hon är numera inte van att jobba nån längre stund, och absolut inte i värme. Hennes matte tränar ju varken i regn eller solgass… inte numera i alla fall.  

   

    

Förr… när vi var på hugget… då tränade vi mycket när det var varmt, och då var Salza ganska så opåverkad av värmen. Men idag hade hon det lite jobbigt tror jag. Eller också var det bristande entusiasm helt enkelt… inte vet jag.   

   

   

Jag är i alla fall hyfsat nöjd… förutom med tempot sam sagt. Och förutom med fjärren… men den återkommer jag till.


Gruppmomenten gick bra, full pott på bägge.

  

Fritt följ…. redan där kände jag att hon inte var riktigt på G, men vi fick betyg 9 och då är jag himla nöjd.

   

Dumrutan.. stå, sitt o ligg under marsch…. där satte hon sig inte, lilla skrället. Hmmm…  betyg 7.

   

Inkallande med stå och ligg….  tja… trippade lite… betyg 9. Och betyg 9 klagar då inte jag på, även om jag vet att hon kan stanna lite bättre.

   

Rutan.. sändande med läggande och inkallning… tja… Salzas paradmoment ända sedan klass 2… betyg 10.

  

Apportering med dirigering… hyfsad galopp ut, hyfsat greppande, hyfsad fart in… i några meter… sedan drog hon tyvärr ner på tempot…. betyg 9

   

Apportering metall o hopp över hinder…..  funderade en stund innan hon greppade apporten, och lite taskigt tempo in, betyg 8,5

  

Vittringsprov o apport…. tja, vad säger man… ett typiskt Salza-utförande… lite dåligt tempo in, lite tugg, betyg 8,5

   

Fjärrdirigering…. där satte stora hjärnsläppet in hos Salza….   Stå hade Salza aldrig förr hört talas om, och sitt kunde hon plötsligt inte heller utan dubbelkommando….  ja, över huvudtaget så blev det lite kaos där, men det hon gjorde räckte till betyg 5 i alla fall.

  

  

Det där med fjärren är ett mysterium. Hon har ALDRIG nån enda gång låtit bli att göra den ställning jag bett henne om. Hon kan slarva och flytta sig, men hon gör ställningsförändringarna. Idag var det inte så…. tja, dom är ju inga robotar, dom små liven.   

   

   

Men som ni väl förstår så var jag lite besviken på hennes tempo, men hon är ju minst sagt ringrostig när det gäller att tävla så jag ska väl vara nöjd ändå.

     

Vi har ju inga pang-resultat att falla tillbaka på, så idag tangerade hon nästan (skiljer 0,5p) sitt bästa elitresultat och med tanke på hur lite vi tränat nu, jämfört med tidigare när vi tävlade mer intensivt, så klagar jag verkligen inte.


Vi fick ihop 272p och vann klassen med 5 tävlande, det var väl en hyfsad comeback?? Hon är faktiskt ganska så duktig min lilla Flygmyra….    

   

   

Och det var kul att tävla.   Jag var faktiskt lite taggad när vi åkte dit….  Och eftersom jag inte har några högt ställda mål som vi absolut måste nå upp till, så kanske vi rent av skulle kunna ta oss ut nån mer gång, bara för att det är lite kul. 

  

Fast snart är ju säsongen över här uppe….  anmälningstiden har redan gått ut till de flesta kvarvarande tävlingar… lite synd nu när vi äntligen kommit igång igen.

   

Jaja, vi får se. Nu har i alla fall Ibsen legat här bredvid mig och i en halvtimma beklagat sig över att vi inte har gått ut vid den tid vi brukar, så nu är det bäst att jag gör som han säger. 


Sen är det middagsdags, och sen ska vi inte göra nåt mer nyttigt idag tror jag. Det känns som att vi har rätt att fira att vi är tillbaka på banan igen tycker jag...    

   





 




 


 


 


 
 
Kennelmamman

Kennelmamman

3 september 2011 15:05

Stoltast i stan är jag . Vilken återkomst på tävlingsbanan. Inte illa.

http://www.kvistagrans.com

tedsams

5 september 2011 09:49

Ja, Salza behöver du inte skämmas över, hon är en lyckad "uppfödning"... eller hur säger man...? ;)

 
Britt Marie o Rudi

Britt Marie o Rudi

3 september 2011 16:31

GRATTIS! Vilken fin comeback!!! Jisses, om vi någonsin ens kommer i närheten av såna poäng skulle jag vara stolt som en tupp!! Synd bara att det är så sent på säsongen förstås! Pussa på Salzan från oss!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

tedsams

5 september 2011 09:47

Tack! Ja, det är kul när det går bra. Ännu roligare vore det om hon gick lika bra på tävling som på träning, men det är ju det som är kruxet, att få till det. ;)

 
Marie Diesel och Tim

Marie Diesel och Tim

3 september 2011 17:50

Snyggt jobbat :-)

http://spanielmedfart.blogspot.com

tedsams

5 september 2011 09:46

Tack..! :)

 
Ingen bild

Lena Olsson

3 september 2011 19:48

Hej på er!
Vad roligt att ni gjort comeback!! Det var ju hyfsade poäng trots erat stora uppehåll, det bådar ju bra! Kram på er!
Fanclub Lena Olsson med Elton!

tedsams

5 september 2011 09:45

Ja, det var kul att komma igång igen... och Salza har ju tiden för sig, hon har förhoppningsvis några år till på sig innan hon börjar bli gammal. :)

Nu ser vi med spänning fram emot din och Eltons debut i eliten...

 
Ingen bild

Barbro

6 september 2011 13:02

Jättegrattis till en super "come-back"
Synd att det inte är så många tävlingar kvar... iaf inte här i de nordligare breddgraderna, men jag är säker på att ni hittar ett gäng i vår :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards