Tedsams blogg

Alla inlägg den 7 juli 2011

Av tedsams - 7 juli 2011 14:48

Ja, jag vet...!!! Man ska inte klaga när det väl är sommar och varmt.... men vem sjuttan är det som har bestämt vart gränsen för att få klaga går...? Inte jag i alla fall...


Jag gillar visserligen inte när det är mellan ½ och 1 meter snö och 20 grader kallt ute, men jag gillar inte heller när det är så jäkla varmt att både människor och hundar enbart orkar ägna sig åt att sitta och flämta i skuggan.   

  

Jag vet att jag är en jäkla gnällkärring, men jag gillar det där med lagom...  Jag vill kunna göra saker utomhus utan att varken frysa ihjäl eller svimma av värmeslag.  

   

Idag har jag städat ordentligt i badrummet, strukit en hög med skjortor och blusar, och sen har jag städat upp, och kört bort,  allt skräp som blev sedan Kurt klippt både vår och grannens häck. Och ovanpå det har jag planterat en häckplanta, som grannen grävt upp från sin häck, i vår häck. Sen har jag varit ute på promenad med hundarna....


Och dess emellan har jag försökt svalka mig genom att sitta i skuggan och sörpla isvatten....   


Och inget av det där är ju nåt storverk direkt, men i den här värmen är det skitjobbigt, oavsett vad man ska göra.


Det förståndiga hade naturligtvis varit att åka till vattnet nånstans, Där är det kanske lite svalare och där kan hundarna svalka sig när dom känner för det. Men så blev det nu inte....   

   

Men är det så här varmt i morgon också så ska jag ta mig sjuttan göra det.... 

  


I morse var husse och hundarna ute i våra gamla marker, och där hittade tydligen Salza en sandhög där hon fick fnatt.  Hon får ofta det i sandhögar... fnatt alltså... gräver och rusar runt som en galen get... så det var ju kul att ta in henne i det nystädade badrummet och duscha henne sedan när de kom hem.    


Fast... hon har inte haft så kul på det senaste, först en halt Ibsen och nu en knäskadad matte... hon behövde nog den där sandhögen för att rusa av sig lite spring-i-benen.     

  

Men nu ska jag går och fylla på isen i mitt vattenglas och så ska jag sätta mig på uteplatsen och studera vår granne som har jobbat som en galning hela dan i värmen. Han blev inspirerad av vår uteplats och håller på och fixar och donar hos sig...  nedrans vilken energi han har den mannen. Han sliter som en galning trots värmen...  tänk om man ändå hde en liten del av hans energi.


Men det är fler grannar än jag som sitter i skuggan på sin uteplats eller balkong och kommer med goda råd och uppmuntrande tillrop, så det är inte bara jag som föredrar att slappa i sommarvärmen.    

   



Ovido - Quiz & Flashcards