Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 maj 2011

Av tedsams - 16 maj 2011 18:22

Visste ni att jag pratar en dialekt som folk inte förstår?? Min obegripligt svåra dialekt som är en blandning av västgötska/göteborgska/värmländska.... allihop var för sig totalt obegripliga dialekter... eller???

   

I söndags var det i alla fall en människa som sa det till mig... "hon kanske inte förstod din dialekt".....  som förklaring till att jag fick upprepa en sak flera gånger när jag svarade på en fråga från en annan människa.

  

Jisses... inte visste jag att min dialekt var så svårförstådd....    fast egentligen tror jag nog att det beror på nåt annat än min dialekt om folk inte fattar vad jag säger.    

   

Men det kändes lite skönt när jag var i Göteborg... ingen reagerade på min dialekt. Här får jag fortfarande kommentarer om den... senast i söndag var det en helt främmande människa som dök på mig och frågade exakt var i Västergötland jag kom ifrån.


Det är i och för sig ingen hemlighet, men nu börjar jag snart tröttna på de där intelligenta frågorna. Jag kommer alltid att förbli en utböling här uppe.... och det känns i och för sig som att det kvittar... och jag kommer med all säkerhet inte heller att lägga mig till med ortens dialekt.

  

  

Nog om det... undrar nu varför mitt tangentbord envisas med att skriva dialket istället för dialekt... måste vara nåt fel nånstans. Antagligen samma fel som ideligen skriver Slaza i stället för Salza....     


Jag har ett mycket egensinnigt tangentbord. Om jag inte läste igenom och fixade till allt jag skrivit innan jag sparar det, så skulle ni inte förstå ett enda ord av texten  

   

   

Och när jag ändå är igång och undrar.... så undrar jag hur man gör för att se hur hunden gör ställningsförändringarna i fjärren när man tränar ensam?


Ställer man upp en videokamera och filmar alltihop, och sen kikar man på hur det såg ut ... och så belönar man så småningom... OM det eventuellt var bra... eller hur gör man???


Skojar bara... men hur gör man????


Ritar en linje bakom hunden... ok, då ser man OM hunden har flyttat sig. Men man ser ju lika sjutton inte NÄR eller HUR hunden flyttar sig.  


Man kanske kan  släpa med ett par speglar ut i naturen, rigga upp dom så att  man ser hunden från sidan även om man står 10-15 m framför hunden.... ???

  

Jag ser inte om Salza gör någon av ställningsförändringarna på fel sätt när jag står många meter framför henne.  Och eftersom hon är fellärd från början (undrar vem som lärde henne fel???) så kan jag aldrig lita på att hon rör sig på rätt sätt i det momentet.


Följden blir att jag förmodligen belönar även fel utförande.... och hur ska hon då fatta vad som är rätt eller fel????


Alla andra moment, förutom vittringsapporterna, kan man träna själv och hyfsat bra se hur hunden utför momenten... men just fjärren är svårlöst.


Fast skit samma...jag lär nog aldrig få till det på rätt sätt i alla fall. Svårt att vid 5 års ålder förändra sånt som lärdes in felaktigt redan vid 10-12 veckors ålder.   

    

   

Och så undrar jag också hur det kan komma sig att en sån hemsk människa som Maria Brandin får vara kvar i Mästarnas Mästare??? Nån högre makt borde sett till att hon hade åkt ut för länge sedan....

  

Nej då, jag har inte svårt för folk bara för att dom är egotrippade och tror på sig själva... det är oftast bra egenskaper... under förutsättning att man för övrigt inte är en stor skit.   

   

   

Jaja, nog om det.... nästa undring då.....

   

Fast jag har nog ingen mer undring tror jag... inte just nu i alla fall. Det ploppar upp de mest märkliga saker och ting då och då i min virriga skalle... ibland hinner jag skriva ner dom här innan dom försvinner, och ibland är dom borta för evigt innan jag hinner sätta dom på pränt. Lika bra det kanske....

  

Nu ska jag i alla fall försöka skaka liv i en tungt sovande Salza. Vi ska träna på fjärren tänkte jag... det är oftast från stå till ligg som det krånglar... undrar om hon känner för det just nu???


Dom ser ganska så avslappnade ut båda två... eller vad tycker ni???


   

      





  


  


   


Ovido - Quiz & Flashcards