Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 12 februari 2013

Idag är det livat och glatt….

Av tedsams - 12 februari 2013 10:42

I alla fall var det så på morgonpromenaden med doggsen. Dåligt plogade gångvägar och så ishalka under den nyfallna snön… jo, det snöar FORTFARANDE…! och jag hade missat att sätta på dubbarna på skorna.   


Jisses vilket äventyr…. Man tror ju inte att det ska vara ishalka när det har snöat i ett par-tre dagar, men det är blankis under den nyfallna snön på de allra flesta ställen. Och exakt var ser man ju inte pga snön som ligger ovanpå.


Och så glasögon i snöyran… ni som har glasögon vet hur det är. Dom blir blöta och man ser inget, eller också ser man något, men det är så förvrängt av vattnet som ligger på glasen så man kan inte se vad det egentligen är man ser.  


Har man dessutom, som jag, progressiva glas då blir det ändå roligare. När hundarna går lösa så håller dom sig ju en bit framför, och där vill jag ha dom så att jag ser vad dom gör och vad vi möter för nåt.  


Men när det då är halt och snöigt där jag ska sätta fötterna så måste jag ha lite koll på marken också, så då växlar jag med blicken mellan att se nära där fötterna ska sättas ner, och långt (inte så långt egentligen, men långt för glasögonen) bort där hundarna är. Och då använder jag ju glasögonen på två sätt, och då ska hjärnan hinna med att ideligen ställa om sig från närseende till långtseende, och så är det snö på glasen, och dessutom imma på insidan för det blir det när jag gått nån kilometer och fått upp ångan ordentligt.   


Snacka om äventyrliga utflykter…. Jag ser visserligen sämre än urdåligt om jag tar av mig glasögonen, men det vete sjuttan om det inte vore bättre i alla fall. Fast allra bäst vore ju linser förstås, men det har jag inte råd med numera…



Jaja, vi är hemma igen nu i alla fall. Vi tog promenaden som är nästan 5 km och hade sån tur att det nästan bara var vi som var ute i dom krokarna… eller också såg jag så dåligt att jag missade alla andra.  


Men nu känns det ganska så skönt att veta att doggsen har sprungit lösa i stort sett hela tiden och att dom fått en så pass hyfsad promenad att eftermiddagens runda kan få bli lite kortare istället. Det ska nämligen fortsätta att snöa här… ända till imorgon.  


Ni skulle bara veta så stora alla snöhögar är här nu… de når snart ända upp till himlen… en ny sorts ”Stairway to heaven” kanske.  

    

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards