Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 28 september 2012

Vi har tränat!!

Av tedsams - 28 september 2012 11:23

Jo då det är alldeles sant. Både igår kväll och idag på morgonpromenaden…..    


I går kväll åkte vi till klubben och där tränade vi en stund, och idag på morgonen när vi var ute på promenad så frångick jag min gamla vana att aldrig träna på promenaderna. Och frånsett att Ibsen gick upp i högvarv så fort jag sa nåt åt Salza, så gick det riktigt bra…


Men det får väl betraktas som en helt OK störning med en galen Ibs som skuttar runt oss och stormskäller medan vi tränar… eller?    

  

Hon bryr sig noll om sånt, Salza. Och det är ju himla bra, det som kanske… eventuellt… skulle få henne att tappa fokus när vi jobbar, är möjligtvis om det utbröt ett hundslagsmål alldeles intill oss, då skull hon nog vilja vara domare där. Annars struntar hon i allting runt omkring oss…. tänk vad en liten korvbit kan göra.  

  

  

Men om det nu är nån som till äventyrs inte hört det förr, så säger jag det igen nu då… hon är så jäkla lättlärd, lilla Salza, så det är helt enormt fantastiskt.   

   

Nu tränar vi på högerhandling… att hon ska vara på min högra sida, fritt följ med hunden på höger sida alltså. Och det är svårt, hon är ju hjärntvättad att alltid finnas på min vänstra sida… och det är svårt för mig också… har man jobbat med hunden på vänster sida i 40 år så är det trögt att lära om.  

   

Men tror det eller ej, nu fixar hon att gå fot på höger sida, sätter sig vid halterna, lägger sig på kommando (förut slank hon iväg in på vänster sida när jag sa Ligg!), fixar höger- och vänstersvängar och helt om utan några större problem... men med hjälp av en korvbit som belöning förstås.    



Vid inkallning kan jag med ett handtecken få henne att gå in på höger sida och sätta sig där, och det gäller även vid inkallning där hunden kommer in bakifrån.

  

Och vet ni… hon har lärt sig att backa vid min sida utan att först sätta sig ner.  Fast det kör vi bara på vänster sida än så länge, det är svårt nog där.

  

Det är ett moment i rallyn där man direkt från gående framåt ska backa tre steg bakåt och sedan direkt fortsätta framåt, utan att stanna varken när man börjar eller slutar backa.


Problemet med Salza är att hon sätter sig så blixtsnabbt, så fort hon tror att jag ska stanna. Och när man kommer gående framåt och sedan ska backa tre steg i farten så blir det liksom ett litet ”hack” i gåendet, och då slänger Salza ner rumpan och sätter sig.  


Hon är ju duktig på att backa så det är inget problem. Problemet är bara att hon inte får sätta sig först…. Men igår när vi tränade det där momentet så fixade hon det gång på gång på gång på gång. Naturligtvis är det inte ordentligt befäst ännu, men vi är på god väg i alla fall.   

   

Sen gäller det ”bara” att flytta över det på höger sida också. Ett tag kändes det som att det vore smartast att börja träna det på höger sida, men jag fixar inte det. Jag har själv svårt att jobba med henne på höger sida, så vi får börja på vänstersidan och sen, när jag kanske förhoppningsvis blir duktigare på att hantera henne på höger sida, då kan vi prova där också.

    

    

Men jag kan ju återigen konstatera att jag måste ha en utmaning för att vara motiverad att träna. Och det här med att utföra alla moment på höger sida är helt klart en rejäl utmaning för mig/oss.

  

Och sen finns det ett antal olika moment som innebär själva sidbytet också. Olika sätt där man under gång ska få hunden att byta sida…. ett enda av dom kan hon redan, men det finns många olika sätt som ska läras in…. så där har vi ytterligare en rejäl utmaning framför oss.   

  

Men jag ser fram emot den dagen då hon lika säkert utför alla momenten på höger sida som på vänster…. fast… var finns utmaningen då då?   

   

  

Idag har vi alltså morgonpromenerat, hundarna och jag, 5 km i höstdimman.


   

Fast det var inte så dimmigt överallt… solen sken bakom dimman och nu ser det ut att bli en kanonfin höstdag.

    

      

Vi träffade på and-gänget, som man alltid gör om man går förbi deras lilla vik. I dag var dom nog hungriga för dom kom oss till mötes så fort dom såg oss. Idag var doggsen kopplade eftersom vi nyss passerat en skola, men jag släppte Salzas koppel när jag tog plockade fram mobilen och tog bilden, och liten Salza stod blickstilla.


     

Men hennes stadga har jag ju skrutit med många gånger, inte det heller är väl nåt nytt för er antar jag...   

   

   

Idag blir det ett möte vid lunchtid nån gång, sedan ska vi på 50-årskalas. Och imorgon ska vi på ett 99-årskalas… det ni….. undrar om nån av oss blir så gammal?    

     

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards