Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 27 september 2012

Egoister är vi allihop….

Av tedsams - 27 september 2012 11:16

Precis som hundar så är vi människor utpräglade egoister i de allra flesta lägen. Vi gör helst bara sånt som vi själva tjänar nåt på.… i alla fall om det innebär nån form av ansträngning eller kräver en insats lite utöver det vanliga.

   

Och nu protesterar ni förstås vilt… det är ju fult att vara egoist, det vill ingen kännas vid att man är. Man ska vara hjälpsam och ställa upp för sina medmänniskor. Och som väl är så finns det massor av människor som är det…. hjälpsamma och osjälviska…. men det finns ännu fler som är motsatsen.

  

Och naturligtvis så är det en överlevnadsgrej det där… om man inte ser till sitt eget bästa i första hand så är ju risken stor att man själv råkar illa ut.

   

  

Men jag tänkte egentligen inte bli så himla djupsinnig idag… det här kom på tapeten i samband med att klubben har tävling till helgen, en sök- och rapporttävling, alla klasser.

  

Och då går det ju åt funktionärer förstås… inte minst ute i skogen. Och tydligen så är det nästan omöjligt att få tag på villiga funktionärer. Nu pratar jag om söket, rapporten vet jag inget om, men där tror jag att det är lite annorlunda.

   

Att agera figurant på en söktävling är ju lite speciellt. Man ligger under en buske eller nåt liknande ute i skogen… en gömma… och väntar på att hundarna ska hitta dit… timma efter timma.

   

Man får visserligen upp och röra på sig så snart en hund har hittat dit, och sedan fått dit sin förare också, men sedan är det att återgå till buskaget och invänta nästa hund…. och nästa hund och nästa hund….

   

   

Och vet ni… man lär sig så jäkla mycket. Man får se en tävling på nära håll, och om man har turen att ligga som tidig figurant (finns tre figuranter) och bli hittad snabbt, så får man ju sedan gå med på sökstigen och se hund och förare när dom jobbar sig fram genom sökrutan.


Vilket kanontillfälle för den som tränar sök och hoppas på att nån gång framöver själv få ut och tävla. Så många tips man kan suga åt sig och så mycket man lär sig…


Och klubben har många sökekipage. Många duktiga ekipage som naturligtvis är mitt uppe i sin tävlingskarriär nu, och som kanske ska tävla till helgen, jag har inte kollat det. Men så har klubben också ett stooort gäng som nyligen börjat träna sök, och där måste det ju finnas massor av folk som vill ta tillfället i akt att se och lära på plats, på en riktig tävling.

   

Trodde jag alltså…. och om det vore så, så skulle det ju finnas figuranter i överflöd, men det gör det alltså inte.


Jag kan ju tycka att den som själv har planer på att tävla bör känna sig manad att hjälpa till, för när den dagen kommer att deras hund är tävlingsfärdig då vill dom naturligtvis ut och tävla, och då tar dom naturligtvis för givet att nån annan ligger figurant åt dom.

  

Men tänk om alla är så egoistiska som dom själv är….. då får dom inga figuranter och då blir det ingen tävling.


Det är jäklar i min själ en del av utbildningen till tävlingshundsförare det… att agera figurant i olika sammanhang när andra tränar och tävlar. Den som inte kan/orkar/vill det, kan sedan heller aldrig kräva att andra ska ställa upp och agera figurant när dom själva ska träna/tävla.

  

  

Jaja.. alla kan inte jämt, och alla (nej inte alla, men många) har ett jobb, och de flesta har en familj, och de har egen hund att ta hand om… visst… så är det för oss alla. Men kan man planera in sin egen träning på en helg, så kan man kanske också vid ett enda tillfälle planera in en enda gång då man enbart ställer upp för andra. Utan figuranter ingen tävling… och det gäller ju för oss alla.

    

Fast… klubbarna har ju ett eget ansvar här också förstås. Det är ju enklast och smidigast att använda sig av gamla vana figuranter, blir minst jobb då. Men en vacker dag så tröttnar de där gamla vanliga figuranterna, och då står man där utan rutinerat folk som hjälper till.

   

Och som sagt…. en del av grundtanken i en ideell förening är ju att ”alla hjälper alla”. Inte att var och en ser till sitt eget bästa i första hand, och sen får resten klara sig bäst dom kan.

   

   

Och nej… jag ska inte vara figurant till helgen. Jag skulle gärna vilja, för det är som sagt kanonroligt att se ekipagens samarbete, men jag skulle tippa på att min rygg pajar efter ett, möjligtvis två ekipage. Sen skulle dom få bära mig från gömman fram till stigen (och tillbaka igen sedan när det var dags för det) och det skulle nog ingen uppskatta.

   

   

Men varje gång jag ser att det är en söktävling i trakterna så känns det lite bittert att Salza ska vara belastad med sin gamla stela matte. Hon älskar verkligen sökarbetet, och hon är kanonduktig…. vore himla kul att kunna starta henne på en tävling, men, men….

  

Fast… det är faktiskt inte min knorkiga rygg som är det största problemet ute i skogen. Så länge jag håller mig i rörelse så funkar den, det är när jag ligger/sitter stilla och sedan ska igång igen som den inte funkar.


Det är mina ögon som ställer till problemen…..

   

Jag har ju progressiva glasögon, ser dåligt både på nära håll och på långt håll. Och när jag klampar fram i skogen och ska hålla Salzas tempo ut till en figurant eller i ett spår, så hänger inte mina ögon (eller hjärnan är det väl egentligen) med.

   

Jag tittar långt när jag tittar framåt för att se Salza och terrängen framöver, och jag måste titta nära när jag ska se lite mer noggrant var jag sätter fötterna… titta långt och titta nära… och det snabbt omväxlande… då hinner inte min hjärna med att ställa om sig… eller ställa om ögonen… eller vad den nu ska göra.

    

Alltså är jag helt livsfarlig i skogen… för mig själv… ramlar och snubblar i ett, i alla fall när det ska gå lite fortare. Går jag så funkar det…. men om jag väljer att gå på en sök- eller spårtävling så lär tiden inte räcka till.

  

Det finns en lösning på problemet, men den är som alltid förknippad med pengar och såna har jag ju tyvärr inga lager av.

    

Typiskt…. när jag nu har en kanonhund så är det jag som är orsaken till att vi inte kan göra det vi båda så gärna vill. Vore på nåt vis lättare att smälta om det vore så att hunden inte riktigt räckte till….

    

Jaja…. sånt är livet.

  

    

Det regnade här nästan hela dan igår, och det har vräkt ner regn i natt. Och på morgonpromenaden blev både husse o doggsen genomvåta, men nu påstås det att det ska klarna upp lite. Det vore himla skönt det, det är deprimerande med regn dag efter dag.


Salza fick inviga sitt regntäcke igår (i morse glömde husse det). Men det är nåt fel på det där täcket….


Det finns tydligen nån insydd spärr i det som gör att det inte går att springa när man har det på sig, och det går inte heller att bajsa. Kissa kan man tydligen göra, men inte bajsa… undrar om man kan reklamera det trots att det är använt nu då?

   


Och jag insåg att mina regnkläder bara är regnkläder till namnet. Jag blev våt igår trots både regnjacka och regnbyxor. Skulle behöva en omgång riktigt bra regnkläder…. Men det tror jag att jag sagt i snart 40 år nu, utan att någon gång få råd att köpa såna.


Skit samma… för just nu skiner solen faktiskt utanför fönstret så då har det nog regnat färdigt för i år… eller vad tror ni??   

    

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards