Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 25 september 2012

Har ni torkat ost nån gång?

Av tedsams - 25 september 2012 09:00

Det har jag… i micron.    Jaja, det gick ju inte så himla bra, men vaddå?? Tanken var god i alla fall….


Det var så här….


Det var en gång för länge, länge sedan… och jag höll på och torkade blodpudding i micron, godis åt hundarna alltså. Fat efter fat torkades, och när jag vid nåt tillfälle under tiden öppnade kylskåpet såg jag en ostkant som låg där och gjorde inget alls.


Åh, tänkte jag… ost gillar dom ju, jag torkar den där biten också… det blir smaskens det.  


Ja… resultatet blev ju inte så lysande, men det är ju som sagt tanken som räknas. En liten miss hos hjärnkontoret just då… men sånt händer ju även i de bästa familjer.    

    

     

I går var jag faktiskt lite inspirerad och kände för att träna lite med doggsen. Preparerade mina fickor med en massa korvbitar och tog doggsen med mig ut…. och överallt, var vi än såg, såg vi en massa skolbarn som tydligen hade friluftsdag och gjorde en massa roligheter på alla de ställen där jag skulle kunna träna hund.  


Roligt för dom, hoppas jag…. mindre kul för mig, och doggsen, som fick gå hem utan att ha tränat nåt. Jodå, jag kunde gått längre bort och tränat nån annanstans, men det kände jag inte för. Jag är lite sån där att antingen går vi, eller också tränar vi. Jag tränar aldrig på promenaderna även om jag alltid förespråkar det på kurser och sånt.  

Ja, vardagslydnaden blir ju med automatik uppfräschad under varje promenad, men nåt annat tränar vi inte då.


Jag är en ivrig förespråkare för talesättet: ”Gör inte som jag gör, utan som jag säger!”  

  

    

Vi pratade om träning i söndags på kursen. Och som vanligt så säger ju jag då att ”träna bara några minuter då och då, sluta medan det är kul, och håll inte på så länge att hunden hinner tröttna…”


Så ska man ju göra, det vet ju alla människor som gått utbildningar och läst en massa hundböcker och så.


Och jag vet inte hur många utbildningar jag hunnit gå sedan jag var 20 år när jag började med hunderiet… eller hur många böcker jag läst på alla dessa år. Men nånstans på vägen har jag bestämt mig för att inte anamma det goda rådet.


Och på mina hundar har det alltid funkat ypperligt ändå. Vi har tränat och tränat och tränat… och inte sjuttan har jag nån gång upplevt att hunden börja tycka att det är tråkigt. Jag har upplevt att dom börjat tröttna… inte pga att det är tråkigt, utan för att orken helt enkelt börjar ta slut. Både den psykiska och den fysiska orken….  


Men då gäller det ju att man som förare kan ta nya tag och övertyga hunden om att..… jodå, du orkar lite till, det här är ju så himla kul….  

  

   

Den dagen man ska tävla, och hunden kanske inte har sin allra bästa dag, då är det värdefullt att ha en hund som kan/orkar jobba även om den inte känner sig i toppform. Vet den att det trots allt lönar sig att anstränga sig lite, så är det lättare att lyckas även såna dagar.


Är den van att bara jobba i medvind när allt bara löper på, då är det givet att det inte går så bra den gången hunden inte är på topp, eller när omständigheterna inte är maximalt bra.


För hundarna har ju också bra och mindre bra dagar. Hos tikar som ofta styrs av sina hormoner kan det vara väldigt märkbart, men även handhundar har ju sina ups och downs….


Och på vissa kurser lär man sig att… har hunden en sån dag, så låt bli att träna då. Jaha, tänker jag då… så om hunden råkar ha en sån dag just när tävlingen är, då ska vi stanna hemma då?

   

   

Om hunden inte lärt sig att jobba även i lite motvind så går det ju naturligtvis åt skogen såna dagar. Men har jag lärt hunden att jobba oavsett allting sånt, även när det tar emot lite och känns trögt och omotiverat, då blir det troligtvis ett, i alla fall, hyfsat resultat.

   

Men det är mina idéer det….. alla har ju sina idéer, och det är väl bra det. Och så måste man ju ta hänsyn till vilken typ av hund man har förstås. Men å andra sidan…. man formar sin hund oerhört mycket genom sitt eget sätt att vara och tänka. Börjar man i tid så kan man påverka och förändra väldigt mycket hos hunden… åt vilket håll man vill.

   

Och den som inte vill ha en hund som älskar att jobba och träna och ligga i, den kan naturligtvis påverka sin hund åt andra hållet. Att lära den att föredra soffhörnet och att softa tillsammans med husse/matte istället för att jobba och träna. Man kan ju förstås inte förändra en hunds egenskaper, men man kan påverka hundens sätt att vara nästan hur mycket som helst genom sin egen påverkan.

      

Ja det var det om det…. tyvärr inga nyheter för er som brukar läsa min blogg… bara gammal skåpmat.   

    

    

Men nu väntar vi ivrigt på att få se om det var idag snickaren skulle komma. Jag missuppfattade honom tydligen när han ringde i söndags. Han kom inte igår… och det verkar inte som att hon kommer idag heller… undrar när han egentligen sa att han skulle komma? Kanske att han sa nästa måndag…..??   

    

     


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards