Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 10 september 2012

Jag blir inte klok på det här

Av tedsams - 10 september 2012 10:45

Vad är det som gör att bloggen vissa dagar har många fler besökare än andra dagar?   Jag misstänker att ni som läser min blogg hyfsat regelbundet (tack för det    kul att ni kikar in!) klickar in här då och då, hyfsat regelbundet. Tittar man på besökstatistiken så ser det i alla fall så ut…


Men ändå… vissa inlägg har så många fler läsare än andra inlägg. Och eftersom statistiken räknar alla som klickar fram sidan, så måste det ju vara rubriken som gör skillnaden i antalet besökare. Men rubriken säger ju inte så mycket… jag bladdrar ju om allt möjligt strunt, trots rubriken.  

    

Ja, det där har förvånat mig i flera år…. och jag lär väl inte hitta nåt bra svar på det nu heller. Men det är märkligt att i de inlägg där jag tycker nåt speciellt om nånting, där ser jag direkt en ökning av antalet besökare….

     

Jaja, ni är välkomna allihop, även ni som letar nåt att beklaga er över. Hoppas ni hittar nåt att reta er på nu då…. om nu det gör dagen bättre...   

    

     

Idag tänkte jag börja med att fundera lite över SBK Tävling.

   

Ett kanonbra framsteg tycker jag. Enkelt och överskådligt och smidigt på alla de vis. Men…. och det finns ju alltid ett MEN….

    

Det är nog lite dåligt med utbildningen i att använda programmet tror jag, på funktionärsnivå alltså. Inte överallt, men här och där ser man att det saknas en hel del kunskap.

    

Anmälningstiden för alla tävlingar är 3 veckor, sedan bestämmer arrangören själv om man ska ta emot efteranmälningar. Och det är ju bra att man kan göra som man vill där. Men då får man inte glömma att det enbart är de som anmält sig i tid som ska tas med om man t.ex lottar vilka som ska få en plats och få delta i tävlingen.


Och man får inte glömma att återbud ska lämnas två veckor före tävling, och att PM också ska finnas tillgängligt 14 dagar före tävlingen.


Anmälningsavgifter ska återbetalas inom 14 dagar, om giltigt intyg uppvisats.


Ja, så är jag lärd, och så står det i regelboken…. för bruksprov.

   

Läser man övriga regelböcker så är texten inte lika tydlig, där finns utrymme för egna tolkningar. Och det kanske är det som är boven i dramat, att allmänna bestämmelser inte är identiskt formulerade för de olika grenarna, vilket man väl får anta att dom ska vara i och med att det är samma huvudman för alltihop.   

    

   

Men om man lägger ut ett PM på SBK Tävling utan att t.ex ha kollat att alla anmälda har betalt, då hälsar man ju ändå alla välkomna till tävlingen. Man kan göra det lätt för sig och be de tävlande ta med bevis på inbetalningen, men i de fall där jag tävlat och det stått så på PM:et har ingen kollat några inbetalningar på tävlingsdagen.


Vilket innebär att jag, som fortfarande betalar via giro, skulle kunna tävla utan att ha betalat…. har jag i så fall rätt att tillgodoräkna mig det resultatet? Och vad händer när man i efterhand i så fall upptäcker att någon inte betalat? Fast det upptäcker man väl aldrig om man inte kollar förstås…   

    

Jag vet inte om det är okunskap eller lathet som gör att man som arrangör inte kollar sånt innan man lägger ut ett Välkommen-PM. Jag har klarat av årets sista tävling nu, men på mitt konto i SBK Tävling har jag fortfarande tävlingar som står som obetalda eftersom arrangören inte kollat och markerat att jag betalat. För jag har faktiskt betalat….    

    

Jo, jag vet…. jag är alldeles för noga med regler och bestämmelser. Men jag gillar att man följer de bestämmelser som finns, livet blir så mycket enklare och rättvisare då.

   

   

Och när jag ändå är inne på sånt som jag tycker funkar lite dåligt, så funderar jag på varför det tar så himla lång tid innan resultaten från rallylydnadstävlingar syns på Hunddata?   

   

Ta Timrås tävling som exempel, den 11 augusti var det, och jag redovisade allting klart innan jag lämnade klubben den dagen. Men resultaten finns ännu inte på Hunddata… tävlingen i Nordmaling i maj fanns inte på Hunddata förrän nyligen, trots att även den var slutredovisad samma dag som tävlingen gick.

    

Och min ansökan om RLD N som jag skickade in i slutet av maj har jag ännu inte fått svar på. Jag har ju under åren skickat in ansökan om ett antal titlar av olika slag och det har aldrig krånglat på något vis, ett par tre veckor, sedan har det varit klart. 


Var fallerar det, tro? Eftersom det ska räcka med redovisningen via SBK Tävling så kan ju inte SBK/SKK skylla på papper som inte kommer dit dom ska heller.

   

Nu ska jag ju skicka in en ny ansökan, både för Ibsen och Salza, så nu ska jag ta ett snack med höga vederbörande via telefon idag. Mail har dom ju varken hyfs eller förstånd att besvara, så den vägen kan man inte gå, det får bli telefon. Frågan är om jag ska börja med SBK eller SKK? Dom lär hänvisa till varandra….


*****************************


Nu har jag suttit i telefon läääänge. Pratat med både SKK och SBK, och min gissning är nog att ”proppen” finns på båda ställena.


Timrås tävling ”borde vara redovisad till SKK och Hunddata” enl. SBK, men av någon okänd anledning är den inte det. Och på SKK visste dom noll om Hunddata, i alla fall på reg. avd. Men ”hon som har hand om’et” hade semester, och då pratar vi om den som har hand om rallylydnadsresultat.


Enda förklaringen jag fick var att dom har så mycket att göra. Men det märkliga är ju att t.ex ett LP inte alls tar lika lång tid att få bekräftat som vad ett RLD tar.   


Kanske hon som jobbar med rallylydnadsresultaten inte är lika effektiv som kollegorna..? För dom använder SBK Tävling för att kolla meriterna, så det har inte att göra med Hunddata på något vis.

   

Men tydligen ska överföringen av resultat från SBK Tävling till SKK hanteras manuellt också. Någon ska skicka en fil med resultaten från SBK till SKK… som sedan uppdaterar Hunddata… och då är det klart att det finns utrymme för misstag, och att det kan ta tid.

   

Frågan är väl bara varför man inte gör en elektronisk överföring från SBK Tävling till Hunddata…?

   

Jaja, inte mina problem, men alltid trevligt att hitta nåt att reta sig på… eller…?   

   

    

Idag är det måndag igen, en gråmulen måndag dessutom. Förutom morgonpysslet här hemma har jag bara hunnit sitta i telefon en bra stund nu då… men jag tror inte att det blir så himla effektivt här idag.

   

Men jag ska nog ta en tur till skogs med doggsen sedan tror jag. Igår stod det bilar parkerade på alla små skogsvägar och alla små parkeringsfickor överallt, det drällde väl av folk i buskarna då kan jag tro... söndag, svampsäsong och fint väder bäddar för det.


Idag lär det inte bli så många ute i buskarna, så då passar vi på tror jag…. om det inte börjar regna förstås.


Önskar i alla fall er alla en bra vecka….   

    

      


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards