Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 24 april 2011

Påskdagen....

Av tedsams - 24 april 2011 09:38

Det ser ut att bli en lika varm och solig dag idag som det var igår på påskaftonen. Vi hade besök här hela dan igår, och vi gjorde inte annat än åt påskamat och solade....    

  

Hundarna låg omväxlande i solen och i skuggan hela dan. Salza kröp ihop i skuggan under nån stol när det blev för vamt i solen, men Ibsen tassade in i hallen och la sig istället.

    

Det är svårt att tänka sig (tur att man glömmer fort   ) att det bara är några veckor sedan det låg massor av snö utanför dörren.


Det finns fortfarande ganska så rejäla snöhögar kvar här och där, och i skogen ligger det fortfarande snö kvar på många ställen, men det är ljuvligt att kunna ha dörren öppen, och kunna kliva ut och sätta sig i solen utan att behöva bylta på sig en massa tjocka kläder först.   

  

   

Idag smider jag planer på en långpromenad med doggsen..... i skogen. Det kan vara lite vågat tänkt, för där jag tänkte gå är det stora träd och mycket skugga, så det kan ligga en hel del snö kvar där.  Men jag tror att jag ska testa i alla fall.....


Nu är det ju gassande varmt på alla gångvägar, i skogen lär det vara betydligt svalare. Man ser på hundarna att dom inte anpassat sig till värmen ännu...

     

   

I alla fall så slog det mig igår att vi bor i ett märkligt bostadsområde. Just här, i den här föreningen, finns det 201 lägenheter, och det bor många barnfamiljer här.  Och visst är det några barn ute och leker här, men det är ett tyst område. När vi satt ute i går eftermiddag, så slog det oss att det var så tyst.


Visserligen satt nog alla ute i solen och mådde bra, men barn brukar ju alltid höras och synas oavsett vad dom gör. Men det är tyst och stilla här.... trots alla människor, hundar och katter.

   

Där jag kommer ifrån brukade man ha påskbrasor, och även valborgsmässoeldar. Och man smällde smällare både på påsk och på valborg, allra mest på påsk.  Nu är ju visserligen smällare förbjudna, men det finns ju sätt att kringgå det.....  men inte en smällare hördes igår, ska bli intressant att se om det blir likadant till valborg.


Men det är märkligt att det är så tyst och stilla en sån här helg, i ett område där det trots allt bor en sån massa människor tätt, tätt inpå varandra.....     

   

    

Nu är det bara 1½ vecka kvar tills vi ska åka till Göteborg, Salza och jag. Det ska bli kul tycker jag...    


Visserligen är det ju alltid skönt att komma hem till den egna sängen och allt sånt där när man varit borta, men med minsta lilla tur så får vi hyfsat bra väder den veckan vi är borta, och då kan vi hitta på både det ena och det andra. Fast det får gärna vara lite dåligt väder på våra resdagar, då vill vi inte ha det så himla varmt.

   

Vet ni att det tar mellan 7 och 8 timmar att resa med tåg härifrån till Göteborg? Under förutsättning att det inte blir några förseningar alltså....  det är ganska så många timmar att sitta på ett tåg. Tråkigt.....

  

Inte kan jag läsa och inte kan jag lösa korsord, jag kan inte göra nåt alls förutom att sitta rakt upp och ner och hålla blicken framåt....


Jag tillhör nämligen de där människorna som blir vidrigt åksjuka på X2000-tågen....    

   

Jag blir åksjuk när jag åker bil också, men aldrig när jag själv kör förstås. Och vanliga tåg, inte X2000 alltså, går hyfsat bra, men just X2000 är vidrigt.

  

Åksjukepiller är ett måste, och då blir jag trött och dåsig.... och en anings illamående trots pillren.... men det är ju bättre än att försöka åka utan piller alls. 

   

När jag först upptäckte det här så vågade jag nästan inte säga nåt för det kändes så mysko att bli åksjuk på ett tåg. Men sen så upptäckte jag att vi är många med samma problem, och då blev det lite mer tillåtet att berätta.


Jag åkte periodvis ganska så ofta mellan Göteborg och Stockholm när jag jobbade, och då hände det att jag i brådskan glömde ta åksjukepiller, och dom resorna var inte roliga, det kan jag tala om.     

  

Men nu ska jag försöka komma ihåg att inhandla såna där piller....  

    

   

Nu ska jag gå ut och sätta mig i solen en stund i alla fall, det gäller att samla krafter till den där långpromenaden lite senare    

  

  

Hoppas ni har en riktigt trevlig, solig påskdag!!!     

    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards