Tedsams blogg

Alla inlägg den 7 april 2011

Av tedsams - 7 april 2011 10:19

  

Det är sånt där slöarväder idag, en dag då man egentligen ska stanna i sängen och läsa en bra bok. Grått och trist och regnet strilar ner hela tiden. Men det tar nog på snön får vi hoppas, och det är ju bra.     

  

Fast jag ska nog åka till bibblan lite senare tror jag...  bokhögen är nästan slut och det är lika bra att fylla på den innan helgen.    

   

   

Men i brist på annat så funderar man ju lite hit och dit, på allt möjligt.


Kvaltiden för Lydnads-SM går snart ut (den 19/4) och nu kan man nästan utgå från att kvallistan inte förändras nåt speciellt. Någon eller några kanske förbättrar sina resultat, men de 60 som nu är kvalificerde kommer säkert att vara de som gör upp om SM-titeln också.


Under förutsättning att de anmäler sig förstås, och det vet man ju inte. Det kan ju finnas nån som är nöjd med att bara vara kvalificierad att delta och stuntar i själva deltagandet.

   

Jag var ju faktiskt kvalificerad till Lydnads-SM ett år, med en av mna cockar, men tanken fanns inte ens att vi skulle delta. Men det är ju olika hur man tänker....


De flesta som har skrapat ihop SM-poäng vill nog vara med antar jag....

  


Jag har i alla fall roat mig med att kika på kvallistan så som den ser ut nu, och det var lite kul. Border collie-dominansen är förstås jättestor i år också, men det är trots allt en liten variation på raserna, och det är kul tycker jag.

  

En liten parentes...

Antagligen kommer jag snart att sälla mig till dom där som länge ropat på egna lydnadstävlingar och eget lydnads- SM för just border collie    men ännu är jag inte riktigt där.  Fast det är synd att en så "extrem" ras blir måttstock för vad en hund ska prestera på lydnadsplanen.... men det ska jag inte fördjupa mig i idag. 

   


Åter till kvallistan...


Med reservation för att jag räknat fel så ser den ut så här:

  

1 deltagare av vardera

  • briard
  • holländsk herdehund
  • rottweiler
  • tervuren
  • irländsk terrier
  • labrador
  • eng. springer spaniel (Salzas duktiga faster!)
  • okänd ras  (min gissning = border collie)

2 deltagare är tollare


3 deltagare av vardera 

  • golden
  • schäfer
  • kelpie

42 deltagare är border collie

   

Det är väl kanske ingen direkt hög-oddsare att tro att en bordercollie blir SM-vinnare...   men vem vet? Några av de andra hundarna av annan ras hade fina resultat också, så man kan ju inte vara säker.

  

Men man kan ju också förvånas över att vissa namn saknas på listan... fast det är kanske så att det är mycket prat och lite verkstad hos många...    

   

  

Jaja.. det var det om det.... lite tidsfördriv en regnig dag....     

   

  

Nåt annat som jag inte kan undgå att förundras över är dessa människor som alltid är så övertygade om att det dom gör och säger alltid är det rätta.

  

Nej, jag tänker inte på någon särskild just nu, och jag är faktiskt uppriktigt avundsjuk på dom som är sådana.


Så skönt det måste vara att inte ideligen ansättas av tvivel och funderingar på om man sagt och gjort det rätta.  Det måste kännas befriande att vara så säker på sin sak att man utan att tveka alltid väljer det rätta, att även när man sedan drabbas av eftertankens kranka blekhet vara så överygad om att man gjorde det rätta, att man aldrig drabbas av tvivel på det man gjort eller sagt.

    

Jag är inte så säker på att omgivningen alltid är så uppskattande förstås, ibland är det jobbigt med människor som aldrig gör/har fel, men för egen del så måste det kännas skönt.   

  

  

Vad ska jag babbla om nu då, tro??      Inget alls tror jag...  det är inget mer som trycker på just nu i alla fall...  men vem vet? Det kanske dyker upp nåt snart igen, det är en sån där tänkardag idag.     

  

Hoppas ni har en bra dag i dag...!

  


  








Ovido - Quiz & Flashcards