Tedsams blogg

Alla inlägg den 6 mars 2011

Av tedsams - 6 mars 2011 09:32


Ja, i bemärkelsen halkigt alltså. Gårdagens promenad var förenad med livsfara. Enda fördelen med det var att nästan ingen annan än jag vågade sig ut     Vi var ute i en och en halv timma här i området, och såg fem människor och två hundar... trots strålande solsken och bara några minusgrader.  Kanonbra..!

  

Och jag måste återigen få säga att jag är imponerad över hundhållningen här i området.   


Jaja, den där kärringen med en stor hund som blir vansinnig så fort han ser en annan hund, dom är jag inte så impad av. Och inte heller över hennes vänninna som har en hund som sticker så fort hon får tillfälle, och det får hon tyvärr ofta. Och det finns andra exempel också, men övervägande delen av hundägarna här har bra ordning på sina hundar.


Och om ni tycker att jag är tjatig med det här så ska ni tänka på att det fullkomligt KRYLLAR av hundar här.  Det vore ganska så outhärdligt om folk inte hade ordning på dom...


Ytterst få hundar bär sig illa åt när man möter dom. Och många har sina hundar lösa och har inga som helst problem att kalla in dom när dom ser att man kommer och har hundar med sig.


Några har till och med sin hund lös hela tiden, och hundarna går snällt vid sin förares sida.  Jag blir imponerad av sånt...


En av de hundar vi såg igår kom ikapp oss bakifrån. En mellanstor blandras av nåt slag, och mot alla "regler" så gick han längst fram i kopplet och ledde sin husse efter sig.  Jag stannade och satte mina hundar ner, och satte för säkerhets skull på dom kopplet också.  Men den där hunden passerade oss utan att kasta en blick på oss, och när dom gått förbi oss kopplade husse loss sin hund och hunden skuttade iväg framåt, fortfarande utan en blick på oss.  Jag gillar sånt....  så gör våra hundar också när det är vi som passserar andra hundar.   


Men det är säkert också så att en del hundar förmår uppföra sig väl när mötande hundra inte bråkar. Möts dom av en hund som skäller och gör utfall, så kanske dom inte fixar det lika snyggt. Inte vet jag....   

   


För övrigt händer nada här...  skittråkigt kan man också kalla det.  Idag blir det visserligen lite jobbigt att först åka Vasaloppet och sedan 5-milen, men med den kondisen jag har så är det nog inga problem.     

  

Hoppas ni har en bra söndag...     

   




Ovido - Quiz & Flashcards