Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 januari 2011

Av tedsams - 14 januari 2011 11:07

  

Igår när vi träffades för vår lilla "cirkel", så kom vi ju som vanligt in på en massa villospår. Märkligt att det kan bli så...  men det händer ganska så ofta måste jag erkänna, och jag är väl inte speciellt oskyldig till det misstänker jag  


I alla fall så kom vi att prata om de nya elitlydnadsreglerna. De som gäller redan nu när det är internationella prov, och som kommer att gälla för alla elitklasstävlingar fr.o.m 1 januari 2012.


De finns bara på engelska än så länge, och jag måste erkänna att jag varit lite lat och inte brytt mig om att läsa dom. Tänkte vänta tills de finns på svenska...     


Men nu har jag kikat på dom, och jag blev lite glad när jag läste om det vi diskuterade, nämligen de nya reglerna för den s.k dumrutan.


För en gångs skull har jag tänkt alldeles rätt när jag har tränat det momentet.


Ni vet, dumrutan är det där momentet där man travar runt i en fyrkant och hunden ska ställas på första sträckan, sättas på den andra sträckan och sedan läggas på den tredje, och efter varje ställning som hunden intar ska föraren gå ett varv runt hela rutan.


Jag har, tvärtemot vad många andra sagt och gjort, hela tiden jobbat för att Salza ska göra det jag säger och inte det hon förväntar sig att jag ska säga.


Många förordar ju träningsmetoder där dom hela tiden förbereder hunden inför vad som ska komma härnäst, och det är säkert bra om man som förare är så disciplinerad att man klarar av det... men det är inte jag.   


Och i just det här momentet så är det vanligt att man också jobbar för att hunden ska veta ordningen på de olika aktiviteterna. Först stå, sedan sitt och sist ligg.


När vi har tränat har jag alltid blandat och gett där... ingen ordning alls när det gäller vad man gör först eller sist, och ibland har jag till och med kommenderat samma sak vid varje stopp.... allt i mening att Salza ska lära sig att lyssna, och inte bara göra det som hon alltid brukar göra i den situationen.


Nya reglerna säger att det är tillåtet att variera i vilken ordning ekipaget ska göra de olika sakerna, men att det alltid ska vara lika för alla inom samma tävling.


Men det innebär att de som nu tragglat för att hunden ska känna sig säker och veta i vilken ordning de olika kommandona kommer, de får tänka om. Och för de allra flesta är det säkert inga problem, på den nivån är hundarna ofta snabba att snappa upp vad förarna vill... men jag känner det i alla fall som att jag i min enfald, mot alla råd, trots allt har tränat "rätt"... om det nu finns nåt rätt och fel i dom här sammanhangen.    

  

För övrigt så kommer momentet att gå mycket snabbare att genomföra med de nya reglerna, och det kommer att bli lite mindre tråkigt att titta på tror jag. Och så tror jag att det blir lite svårare för hundarna också.... men det kommer väl att visa sig när vi så småningom börjar träna enligt det nya.


Fast det momentet kan man ju börja med redan nu förstås... klarar hunden av det nya så klarar den säkert också av att göra momentet på det "gamla" sättet... kanske    


Måste nog testa det vid tillfälle....     

  

Och så ska jag nog läsa igenom hela regelbibban. Nu plockade jag ut enbart det speciella momentet, men det kan ju vara intressant att se vad det finns för ändringar för övrigt också.

  

Och så ska jag nog läsa de nya bruksreglerna också, det har jag gjort vid nåt tillfälle,men jag har totalt glömt/förträngt allt jag läste. Fast det är ju ett helt år kvar tills dom träder i kraft förstås.... men det skadar aldrig att vara välinformerad  


Fast... som vanligt blev församlingen chockad när jag igår nämnde att jag älskar handböcker och bruksanvisningar.     Jag vet ju att det finns många fler än jag som är såna, men var gömmer dom sig tro... jag träffar då aldrig på nån.  


Idag skiner solen igen, det är 13-14 grader kallt och det är så synd att det inte är lite varmare ute. Nu är det välplogat på massor av ställen så att man skulle kunna träna hund, men det är ju för kallt.   

  

Förresten... den där kameran jag plockade fram igår, den som är liten och behändig och så lämplig att ha i fickan... den är inte kompatibel med Windows Vista, vilket är det operativsystem jag har på min dator.


Shit också, kan man säga om det... exakt samma problem som med videokameran... Det verkar som om tillverkarna av kameror och liknande grejor inte har brytt sig om att ta fram drivrutiner som funkar i Vista... dom förutsåg väl antagligen att det skulle bli ett kort mellanspel bara.


Så nu skulle jag vilja byta operativ till Windows 7 istället.... men vem sjuttan har råd med sånt??? Inte jag i alla fall....    

  

Hoppas dagen blir bra! Och att solen skiner på er också...     

  

  


Ovido - Quiz & Flashcards