Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 18 juni 2011

Sysslolös idag....

Av tedsams - 18 juni 2011 16:51

Eller snarare kanske lite halvdålig med noll energi. Det enda ( förutom hundprommisen och andra tvingande saker) som jag orkar idag, är att sitta vid datorn och klicka runt... när jag inte ligger på sängen och halvsover.   

  

Och jag blir så glad när jag kikar på SM-resultaten... fast det är ju bara kvalresultat än så länge förstås... men i alla fall.  Ni vet, jag gillar ju det där med statistik...


Och tittar man på dagens resultat så ser man att man alltså kan ha en nolla i protokollet och ändå hamna på 30:e plats i kvalet.  30:e bästa lydnadshund i Sverige alltså.... om vi nu tror att alla duktiga lydnadshundar anmäler och deltar, vilket dom förstås inte gör.... men det är ju en annan sak det.

   

Jag blir så glad just för att det stärker min förvissning om att det är bättre att ha en hund som är antingen eller... antingen allt eller inget. Betygen 5-6-7... dom gillar jag inte. Jag är tveksam till 8:or också, men dom får duga... i nödfall   

  

Och med det menar jag inte alls att Salza alltid får 8:or eller bättre... Jag menar bara att jag personligen hellre tar en nolla då och då, och har hyfsat bra betyg på resten, än att vi gör ganska så slätstrukna betyg rakt över och slipper nollor. 


Sen gäller det förstås att nolla "rätt" moment också... inte det med högst koefficient kanske.    

   

Fast de som ligger i topp håller väl inte med förstås. De hade inte legat där med en nolla i bagaget inte....  men eftersom jag inte har den ambitionen, eller kunskapen eller vad man ska säga.... så utgårjag från mig själv nu då.


Men jag gillar inte slätstrukna hundar i nåt sammanhang. Hellre en sjujäklig sak som busar och lever rullan nästan jämt, än en hund som bara lunkar omkring utan ett enda vansinnesanfall.     

   

Ju galnare desto bättre.... så länge dom för övrigt är helt normala...     

   

  

Men åter till SM-kvalet.....


Bland de 15 bästa (som går till final imorgon) så finns det två stycken som "bara" har 7 i betyg på fria följet.  I och för sig så kan jag tänka mig att en 7:a där idag motsvarar minst en 9:a i andra sammanhang, men det säger också att man inte behöver förtvivla om man har svårt att få till just fria följet perfekt.

  

Vittringsapporterna verkar ha varit en stötesten för många. Även bland de femton bästa finns det många som har dåliga betyg på det momentet.  Men det är klart, det finns mycket att dra på där.  Många moment inom momentet så att säga....


Och inte så lätt för domarna kanske... en av de tävlande har 6 av ena domaren och 9 av den andra i det momentet. Och man kan se på många tävlande att just det momentet har bedömts väldigt olika av de två domarna...


Men det kanske är bra då att man har två domare... medel är det rätta betyget då kanske.

  

Ja, jisses... man kan sitta länge och kika på dom där resultaten... och gissa sig fram. Vore kul att ha sett allt i verkligheten, men även om man är där kan man ju inte se allt i alla fall. Dom kör ju i tre ringar under kvalet...

   

  

Vet ni att nu börjar min dator bete sig märkligt igen.... bäst att spara allt bladder jag skrivit nu då, innan alltihop försvinner igen.

    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards