Tedsams blogg

Alla inlägg den 6 april 2011

Av tedsams - 6 april 2011 11:12

   

... vårblommorna som jag sett ute.    



De finns i en skyddad vrå utanför vårt sovrumsfönster. Jag puttade ner lite lökar i den rabatten i höstas, och nu har de allra första vågat visa upp sig.


Men i den där smutten är det sol nästan hela dan, och det är säkert 30 plusgrader där när solen skiner, så det är inte så konstigt att dom vågat sig upp.     

  

Fast det är lite kul när man är ute och går nu. Är det soligt och fint är det ju många som är ute, och alla går med bortvänt huvud och stirrar ner i diken och upp på snöfria slänter. Antar att dom gör detsamma som jag... väntar på att få se tussilogo i det smutsiga och torra gräset.   

  

  

Igår slog jag på stort och stoppade i mig diverse medikamenter och drog till med en hyfsad långpromenad med hundarna. Orken är ju nästan obefintlig, men man kan (utan att tappa masken) stanna då och då och beundra videbuskar som slagit ut och låtsas som att man kanske ser nån tussilago här och där..  då tror folk att man bara njuter av våren och inte att man håller på att avlida av orkeslöshet.


Men jag ville få lite fart på Salza och tänkte att en promenad i omgivningar där vi inte gått på länge skulle få fart på henne, och lite rätt hade jag nog.


Hon pinnade i alla fall på i förväg nu, hon höll sig inte intill mig hela tiden utan snosade lite här och där och hade bra klös i steget. Kanske att hon bara har drabbats av en liten vårdepression...    


Jag önskar bara att jag hade lite mer ork så att jag orkade aktivera henne lite mer, det är kanske bara det som behövs för att få fart på henne.... om vi har tur.

  

  

Jag har fått en idé också....  inte så ovanligt när det gäller mig kanske    men jag tycker att jag hållit mig lugn länge nu, så nu är det dags igen.


Jag funderar på om inte Salza och jag ska ta en tripp ner till Göteborg och hälsa på sonen där.  Det var flera år sedan vi var där, och eftersom det är 75 mil mellan oss så ses vi inte så ofta.... och det är ju lite tråkigt.    

   

  

Men livet är ju fullt av svåra beslut förstås.... i det här fallet är frågan åka tåg eller ta bilen???


Åka tåg kanske är bekvämare om allt flyter på och alla tåg håller tiden. Jag har inte gjort det på många år, och aldrig med hund.


Åka bil är bekvämt för då stannar man där man vill och tar det i sin egen takt. Men man blir trött när man ska köra så många mil, och det kostar.... i alla fall vid första påseendet...  mer än att åka tåg. 

   

   

Men tar jag bilen så kan jag förflytta mig lätt och enkelt i Göteborg med omnejd. Det är inte gratis bensin och parkeringsavgifter förstås, men bekvämt.


Tar jag inte bilen så finns det ju spårvagnar och bussar, så det är inga större problem det heller, men då är jag bunden till att åka där dom finns. Och det är ju inte precis gratis att åka sånt heller.... dessutom så kostar det ju säkert minst barnavgift att ta med Salza.

  

Sonen läser ju på dagarna och det kan vara kul att vara lite rörlig när han är upptagen av sitt. Ja, inte vet jag.....   åsnan mellan två hötappar, ni vet...   

  

Fast det är bara lösa fantasier än så länge...  känner jag mig rätt så blir det antagligen inte alls av.

   

  

Idag tror jag att jag ska släpa med mig en ryggsäck med lite grejor i när vi går ut. Det är ju snöfritt i några sällsynta backar här och där nu, och hundarna skulle kanske kunna få göra ett uppletande, sånt gillar dom ju.


Fast det blir ingen stor uppletanderutan precis, de snöfria ställena är fortfarande inte så stora.


Och så har jag ställt undan mina vinterkängor nu. De senaste veckorna är det nån fuling som stoppat ner en massa bly i dom, jag orkar knappt lyfta fötterna när jag ska gå    så nu har mina snäll-mot-fötterna-skor kommit fram. Dom där sköna, dyra, som jag köpte förra våren.... dom är ganska så slitna nu, men dom är sköna fortfarande.  Och så är dom inte fyllda med bly heller....     

  

Hoppas ni har en bra dag och att solen skiner på er också....    

      

  


   


  



Ovido - Quiz & Flashcards