Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 12 februari 2011

Man tager vad man haver

Av tedsams - 12 februari 2011 10:10

  

Ni vet det där med doftdiskriminering som vi tänkte börja träna.. det ligger lite på hyllan för närvarande.  Har insett att jag behöver fler burkar, och dom måste ju vara likadana, så det får vänta tills sådana burkar inköpts.

  

Men nåt vill vi göra, och det är himla tacksamt att hitta på nåt, för Salza kan nästan inga cirkuskonster alls.


Hon kan high-five, och hon kan rulla runt, och så kan hon slicka sig om munnen på  kommando, och gapa..... det är det hon kan när det gäller såna grejor.


Så nu ska hon lära sig att stå med frambenen på något, och så gå runt med bakbenen...  ja, med hela kroppen fast frambenen ska vara kvar på den där grejen hon står på.  Äsch... ni vet säkert hur jag menar...

  

Och vad använder man till det då??? Tillräckligt stort och så stabilt och lagom högt.... jo en stor målarburk med färg i. Den står stadigt....    


Jodå, det gjorde den i flera sekunder, ända tills Salza fattade vad som gällde för att få en bit kycklinghjärta, och det tog inte lång stund innan hon fattade det.  Då tjongade hon i framtassarna så burken flög tvärs över rummet... trots målarfärgen i den.


Riktigt kul blev det när Ibsen så småningom fattade galoppen... det är kraft i hans tassar när han tjongar till med dom    Tur att locket på burken satt ordentligt fast....    


Det är ganska så intressant att göra såna här övningar med båda hundarna. Salza tänker och klurar från första sekunden hon... med Ibsen får man ha det där berömda tålamodet och vänta ut honom. Han förväntar sig att bli tillsagd vad han ska göra...  så det tar ganska så lång tid innan han tänker till själv, men när han väl fått klart för sig vad han ska göra, då går han in för det med liv och lust.


Idag har jag klurat på vad jag ska kunna använda istället för den där målarburken som flög både högt och lågt här igår. Och tänkandet resulterade i att jag letade fram den stora syltkastrullen (eller vad man nu ska kalla den) från förrådet.


Ställde den upp och ner på golvet, och då blev det ju nytt igen när dom skulle träna.   


Aha, sa apportören Salza... här finns det handtag, då ska den bäras. Och så försökte hon lyfta upp den i ena handtaget.  När det inte gick (eller rättare sagt, när matte sa nej) så gick hon flera varv runt den och klurade lite... sen gick hon in i sovrummet där målarburken stod kvar sedan i går... och så ställde hon sig med framtassarna uppe på den.


Snacka om en tjej som tänker...     

   

Problemet med Salza är att har jag alltför gott godis så vet hon inte vad hon gör.... då blir hon så fixerad vid godiset så då minns hon oftast inte vad hon gjorde för att få det.  Det blir slarvigt och haftsigt med andra ord.....


Kycklinghjärta är definitivt sånt godis som ger henne totalt hjärnslöpp    så det kan jag inte använda när jag vill att hon ska koncentrera sig och fokusera ordentligt. 


Men jag vill ju också att hon verkligen ska anstränga sig så att det blir rätt, så att hon kan få sin belöning...  en jäkla balansgång det där.


  

Jaja, ni ska få se en filmsnutt på det när det är klart... det där rundgåendet alltså...     Fast det blir varken idag eller imorgon... visserligen är hon lättlärd lilla Flygmyran, men nån måtta får det ju vara.     Inte ens hon kan saker och ting innan hon lärt sig dom....     


  

Ha en trevlig lördag..!     



 
 
Kerstin

Kerstin

12 februari 2011 10:52

Hon är för härlig den där flygmyran. :-)

http://www.kvistagrans.com

tedsams

12 februari 2011 13:06

Ja, så trist livet vore utan henne :)

 
 Rudi

Rudi

12 februari 2011 23:15

Jamen Salza, det tricket har jag kunnat länge. Det är kul och man får gottis. Här hos oss använder vi en liten badrumspall, ån där som småbarn ska stå på när dom borstar tänderna. Väldans stadig och bra. Matten hittade den i ett soprum. Nu har vi ju blivit utmanade att lära trickset tvärsom, bakfötterna högt upp och framändan går runt på golvet. DET är ganska knepigt att lära sig att använda bakbenen för sig själva. Men det går framåt med stormsteg där jag balanserar bakofram på min parasollfot! Lycka till med träningen! Tricks är kuuuul!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

tedsams

13 februari 2011 09:11

Ja, jag har allt sett i din blogg alla konster du kan, du är duktig du. :)

Matte påstår att ALLA hundar kan det där som jag övar på nu, det är bara jag som inte kan :( så nu övar jag som sjuttan. Fast det där som du övar på nu, det verkar överkurs för min del, det säger matte i alla fall.

Men jag ska skicka ut henne att leta i soprummen, en sån där pall verka bätte att ha än en syltkastrull ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards