Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

Vi gjorde det faktiskt

Av tedsams - 23 januari 2011 15:07

  

Åkte och tränade alltså. Och jag skäms verkligen när jag ser hur glad Salza blir när hon förstår att vi ska träna. 


Fast... jag skäms inte för att hon tycker att det är kul, jag skäms för att jag så sällan låter henne träna. Vi tränade inte jättemycket igår heller, men hon är verkligen världens lyckligaste hund när hon får träna.


Och det är så kul... vi är tre stycken som tränar ihop, och alla tre hundarna uppför sig likadant. Nästintill helt galna av glädje över att få träna....  kan det vara en slump, eller har vi som förare kanske lyckats förmedla den rätta känslan för det här med lydnad?


Alla hundarna fick göra ett par sökslag också.... hitta-övningar.... och det var ju om möjligt ännu roligare än lydnadsträning.   


Och i morse så kikade jag lite på Salzas fjärr också. Vi (läs: jag) har ju problem där med att hon flyttar sig i samband med ställningsförändringarna.


Jag vet att jag har slarvat med inlärningen, då blir det så här. Men jag ska försöka ändra på det, men det är inte lätt när det en gång är fel-inlärt.   


Men vi har kommit en bit på väg. Från stå till sitt funkar det numera i stort sett alltid att hon backar ner i sittande.


Nu har vi ett problem kvar.... från stående till liggande. Hon lägger sig inte tillräckigt mycket bakåt när hon ska ner i liggande. Hon lägger sig rakt ner, jag vill att hon backar kroppen lite....


Och ibland trampar hon runt lite med bakbenen. Inte så att hon flyttar sig åt något håll, hon bara trampar, men det är ju inte bra det heller.    


Och så gör hon ibland så som ni kan se på filmen här nedanför... hon tar ett litet steg med ena bakbenet när hon ska upp i stående.


Men å andra sidan så kommer det oftast inte förrän vi tragglat en stund. Kanske hamnar kroppen i nån form av obalans så att hon ställer fram tassen för att få bättre balans... eller nåt.... inte vet jag. Man ser det i alla fall sällan förrän efter några skiften.....


Men det har blivit mycket bättre sedan vi tävlade senast (vilket var läääänge sedan), så vi kanske är på rätt väg.


Jag vill få till alla ställningsförändringar rätt, och bli övertygad om att det är ordentligt befäst, sedan ska jag dra ut på avståndet. På filmen står jag bara 3-4 meter framför henne... och i elit är det ju 15 m som gäller, så vi har lite att jobba med.


Men jag siktar inte mot någon 10:a i det momentet. Har man lärt in det fel och sedan försöker ändra på det så lyckas det sällan bli perfekt. Vi har gjort allt från 0 till 8 i betyg på det momentet när vi tävlat, och kan hon stabilisera sig på 8-9 så är jag mer än nöjd.   



Lite dåligt ljus och så, men det var mulet ute och jag tänkte inte på att tända nån lampa... huvudsaken var ju att jag såg, kameran tänkte jag inte på    

  

  

Idag har det varit en lat dag. Jag har fått en släng av mina gamla eländiga magproblem, och det tar på krafterna. Märkligt att det märks så väl på orken så fort man inte är helt fit-for-fight.      


Jaja, skit samma... förhoppningsvis överlever jag denna gången också, och gör jag inte det, så behöver jag definitivt inte bekymra mig    

  

  

Hoppas ni får en trevlig avslutning på helgen!

  

  
 


 
 
Lina igen

Lina igen

23 januari 2011 15:41

Så där gör Kerstin också med benet och jag får *svordom* inte bort det. Satsar på att kompensera det med ett bra bakåt-ligg istället (från stå) och inse att 10 p på det momentet kommer vi nog aldrig att få (och OM vi skulle få det någon gång, då är det jag som äter upp min randiga mössa)

Ses ikväll!

http://www.svartealgot.com

tedsams

23 januari 2011 16:55

Problemet är ju bara att alla förflyttningar läggs samman i elit. :-( Men vi ska komma ihåg det där med mössan ;) ska kolla vilken domare som är enklast att muta :))

 
Ann Lundin

Ann Lundin

23 januari 2011 15:43

Fjärren såg ju supersnygg ut!!!!!

http://www.astrosprings.se

tedsams

23 januari 2011 16:53

Jodå, hemma i vardagsrummet, och på det avståndet ;) Men det kommer nog, resten också...

 
Britt Marie o Rudi

Britt Marie o Rudi

23 januari 2011 22:54

Oj så snyggt!!! Här är vi imponerade till 1000!!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

tedsams

27 januari 2011 19:44

Kul att nån blir imponerad ;) Nu gäller det att ligga i så att nån stackars domare kan bli impad också ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards