Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 15 januari 2011

Det här inlägget blir till största delen ett svar.....

Av tedsams - 15 januari 2011 12:36

  

.... på kommentarerna till förra inlägget.    


Vill först säga att det är kul att ni orkar bry er om att skriva kommentarer.... och sen så är det ju som Ann säger... alltid roligt att diskutera olika spörsmål i de här sammanhangen.  


Först mitt svar till Lina ang den nya dumrutan: Min gissning är att man när momentet ska starta får veta i vilken ordning hunden ska stå, sitta och ligga. Om det inte blir så att alla ska informeras i samband med lottningen eller liknande.... men det är ju bara en gissning, hur det säkert blir vet vi ju inte innan SBK sagt sitt.  Men jag tror inte att det kan bli så att tävlingsledaren säger "Lägg hunden" eller Ställ hunden", utan i så fall som nu... enbart "Kommendera" och så hoppas vi att vi kan hålla ordning på vad vi ska kommendera.


Men jag tycker redan nu att tävlingsledaren bör påminna den tävlande innan de startar momentet...  hunden ska stå, sitta och ligga. Med darrande tävlingsnerver kanske man behöver den påminnelsen, även om man bör veta ändå.


Jaja, det var det det....  Nu vidare i resonemanget.


Jag förstår precis hur du menar Ann, och jag tycker att du har rätt. Det blir mer rättvist på "ditt" sätt.  Även Lina är ju inne på samma sak när det gäller fjärren...  den första hunden ska inte missgynnas.


Ni har helt rätt där, det mest rättvisa är att man informerar alla innan någon har startat.  Och det kanske till och med kommer att bli så.... vi får väl se.


Beträffande Linas funderingar på det fria följet så skulle man i så fall, om man följer samma tanke om rättvisa, före start visa en skiss över hur det fria följet ska gå till, med stegförflyttningar och vändningar på stället inritade. Det där med stegförflyttningar och vändningar kan ju vara struligt ibland..... ofta lättare åt ena hållet än åt det andra, och med en skiss så vet alla var i programmet det ska göras, och i vilken följd det ska ske, innan de går ut på planen.  


Under förutsättning att tävlingsledaren inte råkar säga fel nån gång under programmets gång förstås...


Och är planen iordninggjord tidigt så kan man ju vara där i god tid och kolla in åt vilket håll rutan ligger, och så kan man träna på det...


Det enda som man fortfarande inte kan träna på är dirigeringsapporteringen. Där ska man ju lotta höger eller vänster för varje ekipage, vilket jag, inom parentes sagt, som första startande har varit ute för att man sagt att "vi har redan lottat och alla ska apportera höger apport"...   i sånt fallet (fast det är ju regelvidrigt förstås) kan också alla utom den första startande öva på rätt apport.

  

Jodå, det kan säkert göras mer rättvist på många sätt och vis... men eftersom jag är som jag är då, så tycker jag att man ska strunta i allt det där.


Men där har du också rätt, Ann... det är egentligen en annan diskussion det. Jag drog ihop de olika sakerna lite för enkelt i mitt förra inlägg.


Men ni vet, Ann och Lina i alla fall, vi har haft den här diskussionen ibland på våra "cirkelträffar" och jag har en liten egen åsikt där.


Jag själv klarar inte av det där med signaler och tecken som ska hjälpa min hund att veta exakt vad hon ska göra härnäst. Och eftersom jag inte fixar den biten så tycker jag förstås att min hund ska göra det jag säger, exakt när jag säger det, oasett vad vi har gjort, eller sagt, strax innan.

  

När jag tränar med Salza så får jag alltid lägga en hel del tid på att lära henne att INTE tänka själv. Det är himla charmigt när dom gör det, men i mitt tycke är det ganska så förödande på tävlingsplanen.


Därför vill jag att Salza ska vara så uppmärksam på vad jag säger, att hon gör det jag säger och inget annat (jaja, vi har inte nått dit helt och hållet ännu, men man måste ju ha mål, eller?   ) .


Jag vill inte att hon lär sig att hon troligtvis ska göra det hon senast gjorde i just det momentet. Hon har alldeles för lätt att göra sånt till en vana och i värsta fall agera på egen hand... "kan själv, matte"... ni vet...      


Och att jag tycker så här beror förstås på att jag är som jag är. Jag är ju ett kontrollfreak av stora mått, men just när det gäller den här biten så är min trygghet att jag vet att Salza gör det jag säger... oavsett vad vi har gjort strax innan.


Motsägelsefullt som sjuttan kanske.... men jag vill inte bli beroende av att en tävlingsledare aldrig får klanta sig (för det gör dom ibland), eller att inget oförutsett händer som "kullkastar" våra förberedelser.  


Det är kanske långsökt att tro att nåt ska hända som förändrar i vilken ordning hunden ska inta de olika ställningarna i dumrutan (med dagens regler så är det ju alltid samma, men nästa år alltså), eller i vilken ordning man gör fjärren... men om jag vet att Salza gör det jag säger, så behöver jag inte ens tänka på såna saker.


Alltså har jag eliminerat en sak som skulle kunna göra att jag blir nervös och tappar fokus ute på tävlingsplanen...    

  

Men vi är ju alla olika där, för de allra flesta så tror jag att det ger en trygghet att veta och kunna träna innan. Inte alltid så mycket för att hunden behöver det kanske, utan  mer för förarens egen skull.


Men strunt samma vilket... det kanske vore bra om alla fick den möjligheten, vi som inte vill kan ju avstå från att träna.... 


Men det finns ett moment som jag inte blir klok på i eliten, platsliggning i grupp. Den som lägger sin hund först ska också sätta upp sin hund sist.  


Och eftersom man lägger och sätter en hund i taget i det momentet så förstår jag varför.... det står till och med förtydligat i reglerna.... men är det verkligen rättvist??


Den hunden får ju ligga längre än dom andra... och dessutom med föraren stående vid  sidan, vilket många gånger kan vara svårt.  Ja, Ok då,,, en träningssak just det kanske... men tiden bli i alla fall längre....  inte så våldsamt mycket, men ska det vara lika för alla så....   



Ja, om sånt här kan man diskutera och fundera länge, och det är som sagt ganska så kul... men inte finns det nåt som är direkt rätt eller fel inte. Det tror inte jag i alla fall, inte så länge som både vi människor och våra hundar är så olika som vi är.

  

Men Ann... det som jag lagt ut om den nya dumrutan, bilder och text jag har citerat, dom är direkt kopierade från den engelska regeltexten som ligger på SBK:s hemsida.


Kanske är det bl.a den där sista raden som dom vill ha en förklaring till av FCI... vi får väl vänta och se.


  

Nu är det i alla fall promenaddags för mig och doggsen igen... nu har det hunnit bli -23 grader ute....  brrrr....

    


 
 
Lina igen

Lina igen

15 januari 2011 13:45

För egen del så har det nog inte så stor betydelse om jag får veta saker i förväg eller inte, brukar ibland ibland inte ens titta på något ekipage för då stressar jag bara upp mig själv i onödan. Men alla är vi ju olika och jag förstår att det ställer till det för dem som har tränat på att förbereda hunden inför varje moment. Hur som helst ska det blir spännande att se vad det blir av när det är spikat och klart :-)

http://www.svartealgot.com

tedsams

15 januari 2011 17:53

Ja, det blir alltid en massa frågor när det kommer nytt.Men det körs ju internationella tävlingara i år här i Sverige också, och då måste dom ju veta. Vi får väl se, som sagt..

Men det är intressant det där , vad man behöver göra och veta för att känna att man har läget under kontroll...

 
Ingen bild

Ann&tigra o Sassa

15 januari 2011 17:00

Nej visst är det så att hundraprocentigt rättvist blir det aldrig! Sen har vi hundar som reagerar olika och själva är vi olika också! Men jag tycker om att veta ungefär hur det kommer att se ut, då känner jag mig lite tryggare.
Har varit och tränat nu och kanske, kanske har vi klurat ut hur dom menar i den där sista meningen!
Ha en mysig helg, så får vi fortsätta diskussionen nästa gång vi träffas!

tedsams

15 januari 2011 17:50

Det vore kul att veta vad dom menar med den där kryptiska meningen. Antagligen är det nåt självklart när vi (du) väl kommer på det ;)

Ja, vi har alla olika krav för hur vi vill att det ska funka för att det ska bli så bra som möjligt, men just på tävlingar (och enbart där ;) ) gör jag helst enbart det jag blir tillsagd, då slipper jag offra kraft på att tänka själv. ;)

Ha det gott! Vi hörs o ses!

 
 Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

16 januari 2011 10:23

Då är vi två då, som inte förstått logiken med "turordningen" gällande gruppmomenten :-))

Beträffande dumrutan blir det ju hur som helst en klar förbättring från dagens regler ( tycker iaf jag ) och jag antar att det bara är alltför tydligt skrivet hur man ska runda konerna, för det blir ju i princip bara som en helomvändning runt konerna för föraren!

Det där med Rut-avdrag tycker jag vi ska lobba för, eller kanske lämna det till Kerstin *fniss* !?

Har´e gott i vintervädret !

Hälsar vi som aldrig gav oss in på Vista utan fortsatte med den nog tryggare plattformen XP

// Birgitta & Lizzie

http://icelolly.bloggplatsen.se

tedsams

16 januari 2011 10:45

Så skönt, det är alltid lite lättare att inte förstå om man är flera, man känner sig inte lika dum då ;)

Men du har nog rätt där när det gäller den där skrivningen som jag inte fattar... det är nog helt enkelt nåt så självklart som är krångligt skrivet.

Kerstin måste ju vara specialist på Rut-avdrag förstås... :-)

Men du gav mig en idé där.. med XP... kan ju alltid byta tillbaka, det operativet har jag ju liggande i skåpet. :-)

Ha det bra...!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards