Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 11 juni 2014

Jag förstår inget alls....

Av tedsams - 11 juni 2014 13:36

Jag måste omedelbart sluta läsa inlägg i en massa olika grupper på FB... jag tror jag på något vis har hamnat i fel tidsålder eller nåt sånt.   


Vad är problemet med att man inte får ha sele på sin hund när man tävlar? Varför är det så vansinnigt fel att sätta på hunden ett vanligt halsband i det läget? 


Har man någon som helst kontakt med sin hund så drar den inte i kopplet när man är ute och går och då är det skit samma om man har vanligt halsband, stryphalsband eller nåt annat. Däremot är det inte att rekommendera att man har sele på en hund som drar heller... men det är ju enbart min föråldrade åsikt det. 


Jag misstänker att de allra flesta som har sele på sin hund har det just för att dom drar och dom vill "spara" deras halsar från påfrestningen det blir. Men vilken påfrestning blir det med en sele då... om hunden nu konstant drar? 


Herregud, mina hundar går oftast lösa, utan halsband alls, men när jag nån gång sätter på dom ett halsband så inte sjuttan bryr dom sig om vilken typ av halsband det är. Halsband och koppel ärju bara en säkerhetsåtgärd så att jag vet att jag har 100% kontroll över min hund... inte bryr sig hunden om vilken sorts halsband den har. 


Fast man kan ju använda selar till mycket förstås... som den dam jag mötte häromdagen. Hon hade en hund i 15-kilos klassen nånstans och när vi möttes och hennes hund tänkte göra utfall mot mina hundar, då lyfte hon helt sonika upp hunden med hjälp av kopplet, höll hunden med hjälp av båda händerna någon dm över marken och passerade oss med en hund som vilt sprattlande och skällande hängde och dinglade i selen. Så kan man förstås inte göra om man har ett halsband på hunden    


Jaja... låt var och en "klä på" sin hund det dom vill, men gnäll inte om vad som står i regelboken. Det står mycket där som man skulle vilja diskutera med nån "som har hand om'et" men väljer man att tävla så är det bara att bita ihop och rätta sig efter det som gäller. Fast många orkar ju inte läsa regelboken förstås....    


Den senaste idiotin jag läste på FB var att vissa knäppskallar filmade sina rallylydnadslopp för att sedan med filmens hjälp kunna bevisa för domaren att han/hon dömt fel. Man tror ju inte att det är sant, och efter vad jag förstod så hade det inte hänt att någon domare ens tittat på en sån film, men bara tanken att nån kommer på en sån idé är ju helt galen.     Dessutom står det klart och tydligt i reglerna att mot domslut kan man inte protestera...    


Hundsporterna är bedömningssporter och det innebär att man aldrig via regelboken kan täcka upp precis allt som händer på planen vid en tävling. Vissa saker är upp till tjänstgörande domare att på egen hand bedöma, och det är helt ofrånkomligt att det inte kan finnas nån millimeterrättvisa när det gäller den här sporten. 


Domaren dömer, så är det bara, inget att tjafsa om. Och i just rallyn är det inte lätt att vara domare, allting händer så oerhört fort, och utan någon som helst paus. Det är mänskligt att missa något lite nån enstaka gång, och det är definitivt inte jordens undergång om så sker. 


Det som däremot är viktigt, det är att domarna är ordentligt pålästa när det gäller regler och bedömningsanvisningar. Där kan det aldrig vara OK att man slarvar och av ren slöhet inte håller sig up to date. 


Men det gäller å andra sidan oss som tävlar också. Vi är skyldiga att känna till vad som står i regelboken, och om alla visste det, då skulle nog många fåniga och onödiga kommentarer försvinna från nätet.... kanske...    


Jag borde förstås strunta i att läsa allt det där som retar mig, men inemellanåt så står där nåt vettigt och bra och intressant också, och i så fall missar jag ju det. 


Jaja... nu har jag klagat och gnällt en stund så nu står jag nog ut ett tag till utan några utbrott....     



     

  

 
 
Ingen bild

Toini

11 juni 2014 16:07

Något jag inte har förstått heller, att det tydligen är inne att ha selar på hundarna. Trodde att det användes i drag bara.

 
Ingen bild

Karin

11 juni 2014 19:21

Jag måste också sluta läsa, har irriterat mig på massor av inlägg i olika grupper senaste tiden...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards