Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 9 maj 2014

Nu är tävlingssäsongen i full gång

Av tedsams - 9 maj 2014 12:57

Fast inte för oss, vi har inte kommit igång med nånting ännu. Jag hade ju tänkt tävla avancerad klass i rallylydnaden med Salza, men jag har tänkt om... där också   


Hon är ju hjärntvättad sedan 9-10 veckors ålder att mattes vänstra sida alltid är den rätta sidan, och alltid är lönsam. När jag nu försöker få henne att utföra de olika momenten på höger sida så blir hon så förtvivlad när hon inte förstår hur jag menar. Och för att då vara säker på att vara till lags och göra rätt...  vilket hon så gärna vill.... så söker hon sig till min vänstra sida, för där är det ju alltid rätt att vara. 


Och då blir matte irriterad och då blir Salza ännu mer mån om att vara till lags.... och vill nästan klistra fast sig vid mitt vänsterben.... lilla hjärtat  


Så fram till dess att matte kommit på hur hon ska få Salza att förstå vad som menas med den där eländes högerhandlingen så fortsätter vi i fortsättningsklassen istället. Man MÅSTE ju inte gå vidare efter tre kvalificerande resultat.... dessutom är det ju så att det ska vara roligt att träna och tävla, inte minst för hunden. 


Fast just nu är det så jäkla roligt att träna tycker Salza, så nu överarbetar hon allting hon gör, vilket naturligtvis resulterar i avdrag även i rallyn trots att det inte är millimeternoga där. Men skit samma.... nåt måste vi göra och roligt ska det ju vara...    



Men så är det ju så att jag gärna vill tävla med Jippie samtidigt då.... men när den spjuvern är tävlingsklar det vete sjuttan. Han kan de moment som behövs, men sen gäller det att kunna det på sekunden just när matte vill också, det gäller ju att samla ihop sig och lyssna så att man kan göra det där som matte vill... på sekunden...    


Jaja, vi har ingen brådska, Jippie och jag... det får ta den tid det tar. Han lär nog mogna så småningom han också.


Men jag har kikat runt lite på bekantas tävlingsresultat, det är ju en liten ersättning för att jag inte har några egna att kika på  , och så har jag funderat lite. 



Många nöjer sig ju med en enda tävling i varje klass, under förutsättning att de fått "uppflyttningspoäng" då förstås. Och nu tänkerjag lydnadsprov... i rallyn krävs ju tre kval.resultat


Jag själv har aldrig tänkt så med mina hundar. Dels vill jag ha LP-titeln på dom dels tycker jag att det är värdefullt med tävlingsvana när man kommer upp i de högre klasserna.  Träning kan aldrig ersätta tävling så det kvittar nästan hur mycket man tränar, tävlar man mycket lite så får inte hundarna nån rutin på just tävlingssituationen. 


Och dessutom får inte heller föraren nån tävlingsrutin... med just den hunden. Jag har tävlat massor av gånger i olika sammanhang, men varje hund är ju en ny individ och hur just den hunden funkar på tävling det måste jag ju lära mig, och det kan jag bara göra på tävling.


Så tänker jag nu...  hur jag tänker om ett år vet jag inte, då har förhoppningsvis Jippie och jag kommit ut på tävlingsplanen och då kanske jag tänker annorlunda. Då kanske jag också känner det där behovet av att komma upp genom klasserna snabbt, väl uppe i elit så kan vi skaffa oss den där rutinen... eller nåt sånt. Vi får väl se hur det utvecklas, om det alls utvecklas   


Fast själv tycker jag ju förstås att det är tråkigt att se ekipage som egentligen inte är redo för den klass där de tävlar, men kan andra så kan väl kanske vi också....  fast.....  nja....   jag vill nog gärna veta att om min hund går som han/hon brukar, då har vi vårt 1:a pris. Sen så är dom ju inga robotar så man vet aldrig vad som kan hända, men grunden måste finnas där och vara riktigt stabil. Det dom inte kan på träning, det kan dom definitivt inte på tävling heller. 


Och som avslutning på dagens funderingar får ni en gammal bild från Salzas "storhetstid"   Stackars lilla charmiga Jippie har mycket att leva upp till, han.   

   

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards