Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 30 juli 2013

Lättlärd kanske man kan säga...

Av tedsams - 30 juli 2013 12:39

Igår gjorde vi ju de första övningarna med framtassarna på en liten pall och förflyttning av bakdelen. Ja, Jippies framtassar och Jippies bakdel då alltså...   övningar för så kallad bakdelskontroll. 


Och det gick bra igår, han fattade blixtsnabbt att det var tassarna upp på pallen som gällde, och han tassade runt med bakdelen lite också. Idag tog jag fram pallen igen och jag hann knappt sätta ner den på golvet innan Jippies tassar var där.  Och nu kom han ihåg att det gällde att trampa runt med baktassarna för att få korvbitarna.... han klev på av bara den, åt båda hållen....  nedrans så fort han lär dig den där killen.   


Och Salza kom förstås också ihåg... hon kan ju åt ena hållet utan några som helst problem. Det går som sjuttan runt den där pallen... åt ena hållet. Åt andra hållet har det varit tvärstopp... men vi tragglade lite med det igår, och idag gick det avsevärt bättre. Inte lika bra som åt det "bra hållet" men hon tassade lite försiktigt på åt andra hållet också, så det kommer nog det också.   


Och apropå lätt att lära.... Jippie har förstås snabbt kommit på hur man tigger kex från hyllan i köket. Salza ställer ju sig under hyllan och tittar bevekande växelvis på mig och på kexfatet när hon är sugen... och idag såg jag att Jippie har lärt sig att göra likadant när han är sugen.

Det är inte enbart positivt med lättlärda hundar...  


Och i går kväll när jag satt framför TV:n så sysselsatte sig Jippie en lång stund med att riva loss pappersbitar från en tom hundmatssäck och sen komma till mig med en pappersbit i taget och be att få byta den mot en godis. Vem kan motstå en liten Jippie som sitter som ett litet ljus framför mig och ser på mig med sina bedjande ögon med en stor pappersbit i munnen.... klart det blir en godis för sånt.   


Men det är ju helt klart att hundar lär sig genom att titta på hur och vad andra hundar gör... så nu får jag nog köpa in några videofilmer med lite lydnadsmoment och lite apportering och lite fältsök och sånt där, sen kan Jippie få sitta och titta på dom ett par gånger om dagen.... och sen kan vi ut och tävla för fullt.   



Han har fyllt 5 månader nu, Jippie. Och "alla" som vi träffar säger att han är så stor...  så antagligen har jag väl rätt när jag tror att det finns lite elefantgener i honom.    Han har fortfarande stooora tassar och hans huvud är ganska så stort tycker jag, så ska han växa i både huvud och tassar så har han nog att göra en stund till.  Och i går när vi var ute så såg jag att bakbenen nog växt lite mer än frambenen.... han har väl ett par månader framför sig nu där han blir lite gänglig och växer lite ojämnt skulle jag tro. 


Men jag gissar också på att han snart kommer att lyfta på benet när han kissar... inspirerad av både Ibsen och Salza kanske... eller också hämmad av Ibsen,  och då dröjer det väl kanske lite till. Men han undersöker kissfläckar ute lika noggrant som Ibsen gör, så...   






                   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards