Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 7 juni 2013

Sommar = bad

Av tedsams - 7 juni 2013 17:13

Vi har haft sommar här några dagar nu, och enda sättet att stå ut med värmen är ju att låta hundarna bada. Jag själv avstår gärna...  hundarna badar i Indalsälven, och den är fortfarande KALL kan jag tala om. Jag klev omkring i vattnet där idag, och fötterna blev nästan djupfrysta. 


Men dom gillar att bada, nästan för mycket. Dom går upp i varv rejält, och dom smittar förstås lilla Jippie också. Men  det är nåt han får lära sig att leva med så det är lika bra att han utsättts för det så tidigt som möjligt, och än så länge går det hyfsat bra. 


Eftersom jag inte badar med dom så förväntar dom sig att jag kastar nåt i vattnet som dom sedan får hämta. Ibsen får pinnar att hämta eftersom han tuggar sönder allting, och Salza har en dummy som hon hämtar gång på gång på gång på gång... och lilla Jippie ägnar sig åt att möta henne ute i vattnet och sno den där dummisen från henne.... gång på gång på gång på gång... 


Lustigt det där... Salza vaktar ju normalt sett sina sina saker, men det är inga som helst problem för Jippie att ta en dummie ur munnen på henne. Inte ens snörbollen försvarar hon, utan släpper snällt när han tar tag och vill ha den. 


Men Jippie har en egen dummy också, och den hämtar han i vattnet och bär tillbaka till mig. Jag har inte kastat den så att han måste simma för att ta den, var sak har sin plats, men han fick springa ganska så långt i vattnet idag för att kunna hämta den. 

Han tar den utan tvekan i vattnet, och han bär den fint hela vägen tillbaka....

   


Oftast lämnar han den i handen, men om jag är upptagen med nån av de andra, då tar han den med sig en bit bort och släpper den där. Och det är ju mitt eget fel som inte tar emot honom när han kommer, men det är inte alltid så lätt att hantera tre galna hundar i vattnet. 


Här har han fått hämta Salzas dummy, den är lite större den... fint grepp om den också.   



Vet inte om ni tänkt på att han springer och hämtar apporterna in mot stranden?   Vi var på ett fiffigt ställe idag, ett ställe där det finns sandbankar långt ut i älven och där man kan gå ganska så långt ut utan att Jippie behöver simma. 


På ett par ställen var det ett gränsfall, då bottnade han nog knappt, men han kämpade på och fixade det där hur bra som helst. Det är så bra motion för de stora hundarna att få springa i vattnet ibland, inte bara simma. Jag önskar bara att jag kunde slänga deras apporter mycket längre ut än vad jag orkar. 



Vi har ju en flygplats mitt i Indalsälvens delta, och medan vi badade så lyfte ett plan. Kanske ni ser det på fotot? Det var lite långt bort, men det såg härligt ut när det strävade på upp mot den blå himlen.


När vi kom hem så var dom trötta, alla doggsen. Och efter maten sträckte Salza o Jippie ut sig i min säng för en välförtjänt tupplur. Jippie ligger ofta så här med bakbenen, ser kul ut...   

  


Eller också ligger han utsträckt i hela sin imponerande längd... som här, då han sträckte ut sig i solen på verandan när vi kom hem från badet.    

     

Men nu sover dom gott, båda mattes hjärtegryn....  bäst att passa på att vila själv en stund också. Det är ju så när man har småbarn, man får passa på att vila när dom vilar.   

     

       

          


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards