Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 18 mars 2013

jag får ju skylla mig själv....

Av tedsams - 18 mars 2013 13:18


Först stod jag i lördags i någon timme och skrev på en rallylydnadstävling, igår stod jag i några timmar och klippte Ibsen, och idag har jag varit i tvättstugan där man ju står och står och står…   


Ingen idé att klaga på att ryggen känns som att den är helt av då inte… det finns ju en förklaring till eländet. Det finns inget som är så förödande för min knorkade rygg som att stå… usch.   


Och ikväll är det kurs… och som instruktör så är det ju alltid risk för att man står stilla ganska så mycket, i alla fall när man har fortsättningsekipage som är duktiga. Jag får försöka tänka på att röra ordentligt på mig…. kan ju skutta omkring och leka störning kanske…  



Måste anknyta till det jag skrev igår.... att det är så oerhört lärorikt att titta på andra som tävlar. Nu senast var det ju rallylydnadsekipage jag kikade på, men jag står (ajaj säger ryggen om det) gärna och kikar på lydnadstävlingar också. Och jag tycker faktiskt att jag lär mig nåt varje gång… eller i alla fall blir påmind om vissa saker.


Det är ju inte bara det tävlande ekipaget man ser, man ser också hur tävlingsledaren har planerat och hur han/hon agerar under tävlingens gång. Och, inte minst intressant, man ser hur domaren dömer. Som sagt, det ger massor av erfarenheter även om man inte själv tävlar.  



Kommer så väl ihåg hur ställda både Salza o jag blev när vi kom med startnummer ett till en elittävling och vi fick börja fria följet med språng marsch… det har vi aldrig gjort förr och vi var inte beredda på det. Jag måste erkänna att jag tycker det är lite taskigt mot de tävlande att börja så, men det är tydligen inte helt ovanligt, så hade jag bara varit lite alert där så hade vi förstås tränat på det också, likaväl som vi tränat på så mycket annat.


Det finns ju lika många varianter av tävlingsupplägget som det finns tävlingsledare, så man kan som sagt få många värdefulla erfarenheter genom att bara vara åskådare också.



Jaja… lydnadsbiten är avklarad för Salza och mig nu i alla fall. Ibland blir jag lite sugen på att anmäla oss, men jag sansar mig alltid och låter bli. Vi har som sagt tävlat färdigt när det gäller lydnad, och elitlydnad kan man definitivt inte tävla om man inte har tränat. Visserligen har hon ett suveränt minne, lilla Salzan, hon kan förstås alla moment fortfarande, men den precision och exakthet som krävs, den har man inte om man inte tragglat och tragglat och tragglat alla momenten.


Nej, nu ska jag preparera mig med lite piller så att jag fixar en promenad med doggsen… sen ska det lagas middag och sedan är det avresa till kursen…. och jag inser att jag kommer att missa dagens avsnitt av TV-serien Dicte… tråkigt.  





     


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards