Tedsams blogg

Alla inlägg den 6 oktober 2014

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.   


Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle premiärtävla fortsättningsklass i rallylydnad igår, Jippie och jag. Och jag har tränat urdåligt, nästintill inget alls... trodde väl, i den mån jag tänkte alls, att vi kunde luta oss mot tidigare framgångar. Han har ju gjort finfina resultat i nybörjarklass, och i ärlighetens namn är ju inte fortsättningsklassen så himla mycket svårare, största skillnaden är "bara" att hunden är okopplad. 


Och det var det som knäckte oss igår. Redan vid startskylten släppte Jippie allt fokus på mig och ägnade sig åt alla dofter som fanns på marken. Nästa skylt var hoppet, vilket han gjorde även om han var oerhört okoncentrerad. Sedan släppte han kontakten helt, nosade sig fram mot nästa skylt vilket fick mig att tappa fokus också, vi nästan passerade nästa skylt och jag såg inte vad det stod på den, gjorde fel övning och tappade sedan riktningen eftersom banan svängde i och med den skylten... som jag alltså inte såg eftersom jag var helt upptagen med att försöka få tillbaka Jippies uppmärksamhet.  Och i såna lägen är ju också banvandringen borta ur minnet, en nosande hund kräver all uppmärksamhet om man då också ska försöka att låta bli att ta i hunden. 


Vi skiter i det här, sa jag till funktionärsgänget, och ville bryta. Kör ett par skyltar till i alla fall, sa domaren och det gjorde vi, men Jippie var i en helt annan värld, kunde inget alls, och vid det laget var jag minst sagt irriterad, så vi bröt och lämnade plats för nästa ekipage istället. 


Det var en tävling till samma dag, men vi åkte hem. Noll idé att försöka en gång till eftersom jag plötsligt insåg exakt vad som är problemet.


Innan det blev vår tur så hade jag tränat och värmt upp Jippie. Och han var jätteduktig. Jag hade ju banritningen och kunde kolla av alla moment som förekom, och det gick jättefint. Han fixade även de lite svårare skyltarna som vi (som vanligt   ) inte tränat så mycket på, och han höll fin kontakt och allt såg så himla bra ut.   


Men, och här kommer förklaringen till problemet, när jag kopplar loss honom, då tror han att han är ledig. Hela uppvärmningen gjordes ju i koppel, man ska ha kopplade hundar på rallytävlingar, i alla fall ända fram till dess man går in på planen, så jag tänkte inte ens tanken att träna med lös hund.


Men nu när jag går tillrätta med mig själv så inser jag ju att det alltid är så. Han har finfin kontakt när han är kopplad när vi tränar, men när jag kopplar lös honom och tränar lydnad då är inte alls kontakten lika fin. . 


Han går ju nästan alltid lös när vi är ute, och den kontakten är inget att anmärka på. Han kommer tillbaka till mig med jämna mellanrum och han håller uppsikt över var jag är på ett kanonfint sätt, men det är ju inte riktigt det samma som att gå fritt följ med ständig kontakt. 


Så nu gäller det att få unge herrn att inse att även om kopplet inte finns med i bilden så ska man hålla kontakt med matte och inte ägna sig åt något annat än att dyrka henne och hennes påhitt.  


Det var lite lustigt, för på lördagen hade jag en liten rallylydnadskurs för min rasklubbs lokalavdelning, 

Springerklubben Nedre Norra, och där kom vi naturligtvis in på problemet med nosande och bristande kontakt. Det är ju inte på något vis nåt unikt problem vi har där...    


Och har man kurs då förordar man ju det där med motivation och försöker få eleverna att hitta vägar så att hunden väljer att föredra föraren framför andra lockelser i närheten.


Men då kommer till slut ändå alltid frågan: Men vad gör du när inget av det där fungerar då?


Och dithän kommer ju tyvärr ofta vi vanliga dödliga i vår träning, oavsett vilka ambitioner vi haft från början. Och på den frågan finns ju bara ett enda svar: Man får då ta det på ren lydnad. 


Så det är vad lilla Jippie har att se fram emot nu då....   lite skärpta krav och framförallt tydliga signaler om vad som är tillåtet och inte tillåtet när vi jobbar tillsammans, och det oavsett koppel eller ej.  Jag måste ju erkänna att jag är våldsamt svag för lilla yrvädret Jippie, och det har väl återsspeglat sig i träningen kanske...    


En annan sak som gör att det inte alltid är helt enkelt för Jippie att fokusera, är hans stora nyfikenhet. Det är ju en positiv egenskap, men ibland kan den ställa till det för honom.... och för mig.    Igår var det ett par delvis övertäckta stolar som stod vid sidan av planen som var oerhört spännande och mystiska för Jippie. Men hade han haft fokus på mig, och det vi gjorde (eller skulle göra), så hade han ju aldrig ens sett stolarna, men sån är inte lilla Jipppie.... han ser och uppmärksammar precis allting i omgivningen. Vilket inte alltid är av godo....   



Men jag vet att jag nån gång tidigare sagt att vanlig lydnad nog är enklare för Jippie än rallylydnad, och det tror jag fortfarande. I den vanliga lydnaden gör man en sak, sedan är det några sekunders paus innan man gör nästa sak, och det gynnar nog Jippie. I rallylydnaden är nog den största svårigheten att allt händer så slag i slag hela tiden. Ingen återhämtningspaus och ingen chans att samla ihop sig om man tappar fokus.... man måste hålla koncentrationen på topp hela tiden, hela banan igenom med alla de olika moment man ska utföra, och det är inte helt lätt. Varken för hund eller förare...   



Och nu inser jag återigen att det är dags att leta fram en annan bloggleverantör, hade lite bilder jag tänkte lägga in här men det går inte att ladda upp dom....  tråkigt    

     

   



Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards