Tedsams blogg

Alla inlägg den 4 januari 2014

Av tedsams - 4 januari 2014 18:21

Ska man ut och tävla så bör man träna innan. Om inte annat för att ge hunden en rättvis chans att lyckas med det man ber henne/honom göra... eller???  


Jag anmälde både Salza och Jippie till en inofficiell rallylydnadstävling som skulle gå av stapeln idag, och den anmälan gjorde jag för länge sedan. Att jag gjorde den så tidigt berodde på att jag ville ha den pressen på mig så att jag verkligen skulle träna innan det var tävlingsdags. 


Jaha ja... vi tränade förstås varenda dag, både bittida och sent. Tror ni mig inte??? Konstigt, jag som numera är så flitig när det gäller hundträning.   


Men när julhelgen var över så tog jag mig faktiskt i kragen och tränade några gånger i alla fall, och då var det ju ändå en hel vecka kvar till tävlingsdagen  


  

Ja, för att göra en lång historia kort så startade jag Salza i avancerad klass för första gången, och det gjorde jag enbart för att det var en inoffare. Jag ville se var vi stod med den där eländes högerhandlingen.... 


Och bortsett att Salza fick glädjefnatt när hon fick göra såna där kuliga grejor så gick det hyfsat... frånsett högerhandlingen.   Och det var helt och hållet mitt eget fel.... Salza hade fixat det där mycket bättre om jag varit lite mer fokuserad och inte klantat mig med fel kommando och så....   


Och så förstås.... hon försökte ta godiset i 8:ans frestelse, det kostade ju 10p. Det har faktiskt aldrig hänt förr, men med hennes nuvarande mathysteri så borde jag ju varit förberedd förstås... men det har som sagt aldrig hänt förr, inte ens i början när vi tränade, och då slöar man till lite.  


Men vi hamnade på 82 p och en andraplacering, så jag borde ju våga starta henne på några fler tävlingar när våren kommer. Och då, då ska jag minsann träna massor i god tid innan....    



Men dagens verkliga happening var att jag startade Jippie i nybörjarklassen också, och det var ett djärvt drag vill jag lova. Fast egentligen ska man väl hellre kalla det ett ojuste drag kanske, hans träning började inte förrän efter julhelgen den heller.   


Massor av avdrag för nosande och bristande samarbete, och så två 10p avdrag för fel övning. Och den ena av dom stod jag för, den andra stod Jippie för, så där delade vi rättvist oss emellan. 


Men den stora överraskningen för Jippie var alla skyltar som stod utspridda lite överallt    Och egentligen borde jag väl skämmas ihjäl som erkänner att vi aldrig tränat med skyltar, men vaddå???...  går det så går det, och några egna skylthållare har vi inte, so what?   


Men det gick inte så bra...  han nosade inte på alla skyltarna, men nästan.   Och så fanns det två skyltar med slalom vilket betyder många spännande koner, och så fanns det många dofter på golvet också....  Jippie trodde nog att han kommit till doftparadiset.   



Och så fanns skylten Sitt framför, höger ingång, framåt...  med. Så vi intensivtränade på att sitta framför innan det var vår tur. Jippie tror nämligen att han ska backa varje gång han ställer sig framför mig... lilla plutten. 


Så när det var vår tur, då skulle han inte sitta vid min sida längre, då skulle han sitta framför mig vid varje halt... så kan det gå....   


Men sånt är inga stora problem i rallyn där man får "hjälpa till" med röst och handtecken och sånt.... det svåraste att komma tillrätta med är däremot nosande, så nu vet vi vad vi har att jobba med framöver. 


Skylten sitt-stå var också med, och tänk, där fick vi inga avdrag. Inte var det speciellt snyggt det vi åstadkom, men tydlien var det ändå helt Ok eftersom vi inte fick några minuspoäng... helt fantastiskt.   



Vi landade i alla fall på 67 inofficiella poäng, och med tanke på att matte bidrog med en fel övning som kostade 10p så var det ju ingen större katastrof.  Men det är tur att det är några månader kvar tills våren är här....   



En lång dag har det varit... men himla kul att träffa lite rallyfolk igen.   Och det var inte så kul att köra bil, mörkt, dimmigt, regn och mycket trafik, men nu är vi hemma igen och doggsen sover sött. Det skulle nog jag också göra om jag intog ryggläge, men det är lite för tidigt för det ännu...    Men på det stora hela är jag nog hyfsat nöjd med dagen i alla fall, så jag kan ju om inte annat unna mig att slöa i soffan resten av kvällen. 





Ovido - Quiz & Flashcards