Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 20 maj 2013

En CLINIC....?

Av tedsams - 20 maj 2013 10:29

" En clinic (betoning på första stavelsen) är ett lånord från engelskan som ofta används inom ridsporten. Det betyder ungefär "seminarium" eller "träningsläger", ofta med någon som betraktas som mer eller mindre expert inom området ifråga.

Ursprungligen kommer ordet från de amerikanska musikskolorna, där man tog in en stilbildande gästmusiker för att eleverna skulle lära sig och kunna fråga musikern direkt, samtidigt som man diskuterade stilen i grupp och spelade tillsammans.

Uttrycket har senare lånats över till westernridningsvärlden där de som hanterade hästar och boskap på en ranch eller närliggande rancher, gemensamt tog in en expert inom ett visst område för att lära sig mer tillsammans. Med tiden har begreppet lånats över till övriga ridsportgrenar, men är fortfarande störst inom westernridningen. "


Ja, så säger Wikipedia om ordet CLINIC. Jag har länge funderat på vd ordet egentligen betyder eftesom det har blivit så våldsamt populärt även i hundsammanhang, och nu vet jag det då.    Fast jag förstår fortfarande inte varför man inte kan använda ett svenskt ord istället, det finns ju gott om såna. Fast det låter ju inte lika "flashigt" att har varit på träningsläger eller seminarium när man kan slå till och säga att man deltagit i en clinic istället.   Fast ordet klinik finns ju i svenskan förstås, men då tänker man mer på läkare och liknande... man går ju till en klinik för att hjälp och råd av någon som man hoppas är expert...    


Läste idag en påminnelse om en IPO/ svenskskyddsclinic här i distriktet. Säkert ett lovvärt initiativ, och säkert behövligt också, och det blir säkert välbesökt och uppskattat.... men frågan är om det är "nödvändigt" med ordet clinic i det sammanhanget. Jag kan förstå tanken, den stämmer säkert med den förklaring som Wikipedia har till ordet, men, men....   ja, strunt samma... jag är nog bara en tråkig språkpolis som bråkar för ingenting.   


Idag händer inte så mycket här tror jag... det har regnat i natt och det är grått och mulet, och det känns inte som en aktiv dag. Jag ska ut ett par ärenden, och hundarna ska ju promeneras... i alla fall de stora... och så ska det lagas mat och sånt där som ska göras varje dag. Det är inga märkvärdigeter, men det tar sin lilla tid i alla fall, ni vet.... det är först när man inte gör det man brukar göra som det syns vad man brukar göra    Undrar om det kan vara värt att prova det nån dag...?   

   

   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards