Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 15 maj 2013

Solsken idag igen...

Av tedsams - 15 maj 2013 11:43

Det har ju varit några mulna och "regnriskiga" dagar nu, men idag skiner solen i alla fall. Och vi ska ta en tur ut i buskagen nånstans idag också tror jag. Men just nu sover han, den lille terroristen. 


Han har röjt ute i solen på uteplatsen hela förmiddagen, så han behöver nog vila en stund innan vi ger oss iväg på nya äventyr. 


I dag kanske husse följer med oss, då kan jag ev. prova på det allra första lilla spåret med Jippie. Jag tänkte göra det igår, men insåg snabbt att det inte var läge att göra det med en gnällande och skällande Ibsen bakom ryggen. 


I går kväll gick vi och la oss ovanligt tidigt, jag och mina hundar. Och det blev dåligt med kvällsmaten för Jippies del, det var nog för tidigt för honom, men han sov faktiskt hela natten ändå. Inte förrän vid 5-tiden vaknade han till, och då var det som vanligt Salza som väckte upp honom... och mig. Men sen så halvsov vi nån timma till i alla fall... ganska så suveränt det där att han kan somna om när han varit ute och kissat och bajsat på morgonen.  


Sen ikväll är det kursdags igen. Jag fick ställa in förra gången eftersom båda våra bilar lite oplanerat hade hamnat på verkstan då. Men idag ska det bli av i alla fall....  


Det är roligt med kurser, men det krävs att man tänker till lite när man har en nybörjarkurs. Det som är så väldigt självklart för mig sjäv sedan många, många år är ju en total nyhet för många av dem som går kursen. En vis man sa en gång till mig att "när du har kurs Barbro, ska du förutsätta att alla deltagare är idioter" och det ligger nåt i det. Det han menade är att man inte ska ta något för givet, utan utgå från att allting är nytt för alla, och att ingen kan något sedan tidigare. 


Sen stämmer det ju inte på alla deltagare förstås, men dom utmärker sig ganska så snabbt och då kan man hantera dom utifrån deras kunskaper och erfarenheter. För faktum är ju att det alltid finns någon/några som kan väldigt lite om hundar och om inlärning, och det är ju jätteviktigt att man verkligen får med sig dom ordentligt redan från början.


Men jag misstänker att det finns några av dom som går/gått kurs för mig som tycker att jag är "mindre vetande" eller nåt sånt. Jag är inte så mycket för att använda en massa uttryck eller ord som de allra flesta inte riktigt begriper när det gäller det här med hundar och inlärning. Jag är en anhängare av "keep it simple" och försöker verkligen göra det enkelt för alla.  Känns meningslöst att visa och förklara saker och ting, och sedan dessutom få förklara vad en del av de ord man använt betyder... nej.. keep it simple... är det som gäller för mig. Och dessutom så vet vi ju att det inte alltid är alla som vill erkänna att dom inte förstår vad ett uttryck eller ett ord betyder, alltså frågar dom inte... och då har dom ju verkligen inte lärt sig något. 


Ibland när jag läser hundbloggar så funderar jag på varför folk svänger sig med en massa såna ord/uttryck? Är det för att imponera och verka kunnig, tro?  Vill dom visa att dom minsann kan en massa om det här med hundar bara för att dom kan en massa krångliga ord? 


För om det är så att dom vill förmedla sina åsikter och sitt kunnande till så många människor som möjligt, då borde dom istället bemöda sig om att skriva så att alla, oavsett kunnande och erfarenheter, förstår vad dom menar. 


Äsch... skit samma.... blir dom lyckliga av att svänga sig med en massa krångliga ord så må det väl vara dom väl unnat. Man behöver ju inte läsa sånt man retar sig på.... 


Vet ni att medan jag sitter och skriver detta så sover hela huset här...  dörren står öppen ut, folk babblar utanför och gräsklipparna smattrar, men alla.... både tvåbenta och fyrbenta... snarkar och sover. Undrar om jag får åka ensam till skogen, tro?    

    

     


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards