Tedsams blogg

Alla inlägg den 12 mars 2013

Av tedsams - 12 mars 2013 08:55


Fick ett foto med mailen idag. Ett foto från augusti 2007 då Salza och jag gjorde en liten turné söderöver och passade på att tävla lydnad.   


Om nån av er förträngt det så måste jag få påminna er… det tog bara 4 månader och 6 tävlingar innan hon erövrat både LP1 och LP2, och då var hon knappt 1½ år gammal.   


Och en månad senare slog hon till i appellklass och åstadkom 306p av 320 möjliga.   


Ja, jisses så mycket kul vi har haft, Salza och jag. Nej då, vi är inte helt döda än, varken hon eller jag, men jag har sagt det förr tror jag... jag har en känsla av att vi nått så långt vi kan på tävlingsfronten, liten Salza och jag. Men det beror inte till någon del på hennes begränsningar, det beror helt enkelt på mig och min bristande motivation.   


Ett lydnadschampionat var mitt mål med Salza, och det gick så nedrans fort och enkelt att nå dit, så vi kom liksom av oss där sedan. Det var inget mer planerat, jag trodde det skulle ta lång tid för oss att nå dit… men Salza förnekar sig ju aldrig. En och en halv månad och fyra tävlingar i elitklassen tog det… sedan var målet nått.   


Jaja… vi har ju gjort en massa annat kul också, sånt som inte visar sig i tävlingsresultaten.

  


Vi har spårat en hel del, både personspår och viltspår, och hon tog förstås sitt viltspårschampionat fort o lätt också. Och vi har tränat sök en hel del, och det är verkligen hennes gren det. Hon är kanonduktig i sökskogen… men där faller det hela på hennes skröpliga matte och hennes rygg.   


Men hon är nedrans piggelin och alert fortfarande, Salza alltså... alltid pigg på vad som än erbjuds som aktivitet. Och även om hon blir 7 år nu snart så är det ju ingen ålder på en frisk hund. Hennes matte räknar med att hon hänger med i många, många år till….  


Ja, nu har jag haft mitt lilla återfall av Salza-skryt. Det var kul…. jag tänkte att det var så länge sedan sist att ni hunnit glömma att hon är världens bästa hund… och det går ju inte för sig.  

  


Och så över till gnällavsnittet då….

   

Jag har noll förståelse för klubbar/folk som gör reklam för den egna klubbens kurser och verksamhet på andra klubbars FB-sidor. Ungefär som att man annonserar ut sina kurser i andra klubbars medlemstidningar. Så jäkla dålig stil tycker jag….   


Det är en viss skillnad med aktiviteter som inte ligger inom den vanliga verksamheten, aktiviteter som arrangeras som engångshändelser, men så är ju inte fallet med kursverksamheten.


Om nu de ansvariga har noll koll och bär sig så opassande åt, så tycker jag nog att nån med nåt slags övergripande ansvar borde ingripa och påtala att så gör man inte. Det är som sagt så jäkla dålig stil så man kan knappt tro sina ögon. Men det händer gång på gång, och det lär hända snart igen…. men det är lika förkastligt för det.   


Fast… egentligen borde såna inlägg tas bort tycker jag… av den som ansvarar för FB-gruppen. Fast det är väl som vanligt… ingen vågar stå upp och göra en markering.   


Jaja… varför bry sig…. det slutar i alla fall bara med att skiten faller tillbaka på mig själv.   


Näe, man ska inte bry sig…. konstigt att det är så jäkla svårt att inse det. Undrar när jag ska bli så gammal att jag inte orkar bry mig…   

   

      


Ovido - Quiz & Flashcards