Tedsams blogg

Alla inlägg den 3 juli 2012

Av tedsams - 3 juli 2012 11:00

Det är en rolig motionsgrej som finns i en massa städer runt om i landet. Kanske har ni det hos er också? Kolla på

 www.hittaut.nu om ni inte vet…..   

 

Det är bl.a orienteringsklubbar och kommuner som ligger bakom idén… och det går helt enkelt ut på att leta upp olika checkpoints ute i buskagen, notera den märkning som finns på just den checkpointen, och sedan redovisa in resultatet via nätet.  Då deltar man i en utlottning av vinster som görs varje månad + att man får en massa motion.


Det pågår bara under sommarmånaderna, och man "släpper" lite nya checkpoints varje månad, så de som är ambitiösa och vill hitta alla, får lite påfyllnad då och då.


För det är många som sysslar med det här, och det är många som hittar alla checkpoints.  Jag har inte brytt mig om det här förr om åren… även om jag har lätt för att hitta hit och dit, så är jag inte kanonbra på att hitta exakta punkten på en karta…. men igår kom jag på att det ju är lätt som en plätt med den app som finns till telefonen, kombinerad med GPS-funktionen.   


Och för den som har en GPS där man kan lägga i koordinater, är det ju skitenkelt.  Då är det bara att hämta koordinaterna på hemsidan, mata in dom i GPS:en och så knalla iväg efter de anvisningar GPS:en ger.


För den som inte vill fuska finns det en detaljerad karta där alla checkpoints finns utmärka. Och på kartan finns inga gatunamn (jodå, det finns checkpoints inne i centrum också) eller andra liknande ledtrådar, där gäller det att kunna läsa kartan för att hitta rätt.  Det är liksom lite sportsligare att göra så tycker jag…  men jag faller nog ändå för frestelsen att använda appen i telefonen tror jag.  


Och jag har inga ambitioner att hitta alla (finns nåt runt 115 nu tror jag, och fler blir det), så som många har. Då får man åka bil till vissa  ställen och så knalla iväg ut i buskarna där… nej, jag ägnar mig åt dom som finns inom rimligt avstånd, det lär nog sysselsätta mig tillräckligt tror jag.  Men det är lite kul att ha ett mål med promenaden….   vi (hundarna och jag) tog våra första två checkpoints i närområdet här igår.


Idag ska vi avverka några fler tänkte jag…. har satt telefonen på laddning, det tar tyvärr styggt på batteriet när man använder GPS:en.

  

Igår gick vi och letade checkpoints i hällande regn. Det kom ett skyfall medan vi var ute, och vi sökte skydd i en gångtunnel ett tag, men lite senare överraskades vi av ett skyfall till, så vi var minst sagt genomvåta när vi kom hem.

  

   

Det är så där knorkigt väder här nästan varje dag… solsken och blå himmel ena stunden, sedan hällande regn i en halvtimma… och sedan solsken igen. Fast det är ju bättre än regn hela tiden förstås…..   

  

Hoppas vi har tur och prickar in lite uppehållsväder under promenaden idag....   

    

   

 

 

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards