Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

Helg igen…

Av tedsams - 6 juni 2012 10:44


Nu när våren enligt almanackan ska vara här (för i verkligheten är den inte det!) är det ju nån helg var och varannan vecka. Skönt för er som jobbar och får lite extra ledigt, men lite synd att helgerna inte är mer utspridda under året kanske. Fast det är ju skönt att vara ledig på våren förstås, då när man längtar efter sommar och semester.   

   


Funderar på om jag ska ta doggsen och dra ner på stan idag.   Det är en massa jippon där hela långa dan och det vore väl nyttig för framför allt herr Ibsen att strosa omkring där ett tag. Men det är disigt och grått och tråkigt väder så vi får väl se… just nu känns det inte så angeläget precis, men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig lite senare.

   



I kväll ska vi i alla fall iväg och träna rally och då får Ibsen följa med. Ska jag starta honom på tävling så måste vi ta tag i det där ordentligt. Han är ju väldigt mycket mer påverkad av omgivningen än vad Salza är, så det gäller nog att träna med lite störning runtomkring.

  

   


Vet ni att jag har tävlat med Ibsen tidigare? I lydnad, klass 2… och så har jag gått ett lägrespår med honom, Kurt har dispens för annan förare på spåret så jag skulle gå spåret och sedan skulle förhoppningsvis Kurt få gå lydnaden.



Men det är inte så kul att starta med en hund som man inte själv har tränat. Ibsen kan ju alla klass 2-moment, men han blir alltför ivrig och ger startskall både här och där och dessemellan piper han. Och när det blir så, då blir slutresultatet bara halvbra… men det blev i alla fall en 3:e-placering med några poäng kvar till ett 1:a pris.

   

     


Men lägrespåret gick bra… eller… .   Han är en supersäker spårhund, Ibsen. Men han är inte så våldsamt intresserad av spårapporterna. Men honom vågar jag gå spår med i främmande skog, han tar sig bombsäkert till slutet.   

  


Med Salza är det tvärtom. Hon är bombsäker på pinnarna, om hon bara håller sig i spåret, men det kan man inte vara helt säker på alla gånger. Hon är lite slarvig och rätt som det är så… "meeen… vart tog spåret vägen då???" Inte så kul ute i främmande skog…   

    


Men det var ju lite kul med Ibsens lägrespår… när vi kom fram och spårläggaren får klart för sig att det är jag o Ibsen som ska gå spåret, så säger han "har du inga stövlar att ta på dig? men det är ju bra att det i alla fall är en hyfsat hög hund som ska gå det här spåret"….. det kallar jag för uppmuntran inför uppgiften.



För den som undrar, så gick Ibsen hela spåret som den värsta tax, och jag fann alla pinnar… utom slutet… så så var det med det.   

  

  


Och just idag är det 5 år sedan Salza tog sitt viltspårschampionat. Hon tog faktiskt sitt tredje 1:a pris i öppen klass redan i december 2006 (9 månader gammal), men det krävdes då ett 1:a pris på ordinarie prov och det fanns det inget förrän i juni året efter.

   

 

  


I viltspåren är hon minsann aldrig slarvig, där jobbar hon noggrant och bra. Antagligen är dom mycket mer intressanta än ett tråkigt människospår. Och är det så, så är det ju mattes fel som inte förmått motivera henne tillräckligt. Men det kan eventuellt bero på att matte inte är nån utpräglad spårmänniska…    

   

   


Ja, strunt samma.. det är historia det där. Nu är det bara att inse att det är rallylydnaden vi ska satsa på. Mest bara för att det är enkelt och lättillgängligt att träna, och så tycker hundarna att det är kul. Men det tycker dom ju om allting….   

  

   


Men det är ju som jag sagt tidigare… mina ambitioner när det gäller Salza är mer än väl uppfyllda, och då saknas motivationen att jobba vidare. Och Salza känns så "färdig" och så komplett så det finns liksom bara rallyn kvar att roa sig med… om vi inte vill ut i skogen och springa och det vill vi (läs: jag) inte. Skogen använder vi "bara" för härliga promenader numera….   

   

  


Men vet ni, jag minns med vilket misstroende jag möttes av när jag direkt (innan jag ens hämtat henne) deklarerade att min målsättning med Salza var ett lydnadschampionat. Jag trodde ju att det skulle vara svårt och ta lång tid… och så slog hon till och fixade det på 4 tävlingar (i elit alltså, från ingenting upp till championatet var det 17 tävlingar)..… kul, men samtidigt lite snopet. Jaja, det var tider det….

  


Med nästa hund ska vi fixa det på 3 elittävlingar…. äh, skojar bara….   

   


Hoppas ni har en trevlig dag idag, och att ni viftar frenetiskt med svenska flaggan precis hela dan.


 

     

     


   


 


 


 


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards