Tedsams blogg

Alla inlägg den 6 mars 2012

Av tedsams - 6 mars 2012 09:59


Tack för din kommentar Toini! Den gav mig dagens funderingar..… och tack för att du orkar läsa mitt bladder  

  


Är Salza en intelligent hund? Finns det intelligenta hundar? Eller är det bara så att vissa hundar har lättare för att lära sig att vissa beteenden leder till nåt positivt, och därmed också kan klura ut nya, liknande saker som också genererar belöningar?   

    


Hundar kan ju inte dra slutsatser så som vi människor kan. Och även om vi gärna vill påstå att de kan det, så är det ju inte så. Hundar lär sig på ett annat sätt än vad vi människor gör, även om slutresultatet ofta kan se liknande ut.

   


Och som en parentes så kan jag ju då påstå att just det där att vi tror att hundar tänker och funderar som vi gör, är en av orsakerna till att det ibland går så snett med uppfostran/inlärning… men det var som sagt en parentes, det resonemanget får jag ev. utveckla en annan gång.

    

  


För att återgå till den inledande frågan….. JA, det finns hundar som är intelligenta, d.v.s uppför sig på ett intelligent sätt. En del hundar till och med på ett mycket intelligent sätt, som i mångt och mycket påminner om hur vi människor tänker och fungerar.

     


Men är dom födda intelligenta? Är i så fall alla hundar från den kullen lika intelligenta? Men varför skulle dom vara det? Om vi nu ger hundar den mänskliga egenskapen att vara intelligenta så kan vi ju fortsätta jämförelsen med människan. I en människo-syskonkull kan ju ett barn sticka ut och var intelligentare än ett annat, trots samma föräldrar och samma förutsättningar.

   


Och här kommer vi då till något viktigt när det gäller hundars intelligens. I människovärlden har ofta syskon samma förutsättningar ända upp till vuxen ålder, i en valpkull skingras valparna för vinden redan vid 8 veckors ålder. I den ålder då dom är som allra mest påverkbara och bara suger åt sig nya erfarenheter.

   


Så jag tror nog inte att hundar föds mer eller mindre intelligenta, jag tror att det är miljö och påverkan som påverkar vissa individer så att de gör ett intelligentare intryck än andra.

    


Med andra ord… det är helt och hållet min förtjänt att Salza är så intelligent.   

    

Näe… skojar lite nu… det är naturligtvis inte alls så. Om hon inte haft de medfödda förutsättningarna att lära sig av de erfarenheter som hon fått, så hade det ju inte hjälpt vad omgivningen gjort. De medfödda generna är naturligtvis viktiga…. men jag tror faktiskt att miljö och påverkan är det som till största delen präglar hunden.

  


Och i Salzas fall så kom hon till ett hem med två hundintresserade vuxna med massor av tid, och där i alla fall en av dom ofta beskylls för att enbart ha hundar i huvudet, och dessutom fanns det redan tre hundar i huset, varav två var "gamla och förståndiga"…. Hon hade alltså både människor och artfränder som, på varsitt sätt, gav henne en massa erfarenheter av olika slag.

   


Jag håller gärna med om att Salza är intelligent, även om mitt ordval kanske i första hand skulle vara "smart". Hon vet alltid hur hon ska göra för att få den där eftersträvansvärda belöningen…. och vet hon inte, så har hon lärt sig (är smart nog) att testa sig fram, förr eller senare träffar hon rätt.   

      


Men Salza har alltid varit mycket aktiverad av tusen olika saker, och uppmuntrad att prova på…. och jag tror att det har tränat upp henne så att man nu mycket väl kan betrakta henne som intelligent. Hade hon enbart fått sina rastningsrundor och lite gemenskap och kel, så tror jag kanske att hon inte alls hade uppvisat samma förmågor att "klura till det"…. men det får vi ju aldrig veta förstås.  

   


En jäkla bra och trevlig hund är hon vilket fall…. och det är hon naturligtvis av födsel och ohejdad vana…. som man brukar säga. Och hon är otvivelaktigt också smart (intelligent?)….. men om inte förutsättningarna finns så kan ingen hund, eller människa, bli varken smart eller intelligent.

   

  


Ja, det var dagens lilla utläggning det…. nu ska jag ge mig iväg ut i affärerna och leta efter broddar. Mina är utslitna efter flera års användning, och ska man inte slå ihjäl sig på promenaderna nu, så behövs det broddar.

    


Ha en bra dag!!!

  

Ovido - Quiz & Flashcards