Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 juni 2014

Av tedsams - 15 juni 2014 10:19

Jag startade 3 hundar i 5 klasser på en rallylydnadstävling igår. Det får man ju inte! säger säkert nån nu... men är det en inoffare så får man ju det.     


Och egentligen är det ju ingen skillnad rent tävlingsmässigt på inofficiell och officiell. Just den här tävlingen var dessutom ett led i en domarutbildning så allting gick rätt tillväga på alla de sätt...   


Och det var ju mest spännande att se hur "lilla" Jippie skulle uppföra sig denna gången. Förra gången vi var ute och tävlade då var det bara han och jag, och då regnade det precis hela tiden..... igår var det strålande solsken och både Ibsen och Salza var ju med. 


Dagen började med Salza i avancerad klass, och det var sista gången jag startar henne i den klassen.... på många, många år. När hon blir gammal och döv och blind och knappt kan gå, då ska vi testa igen.   


Hon hoppade och for som en galning, klängde på matte, välte skyltar och var allmänt helt galen. Glad och piggelin, men jag misstänker att det ligger en hel del stress och frustration i grunden. Hon var som värst vid de tillfällen då hon skulle gå på min högra sida, då flippade hon ur totalt. Och det stämmer ju med att hon  inte förstår det där med höger sida.   


Jag har inte hittat knepet för att få henne att förstå att det är helt OK och till och med bra att hon går där ibland. Jag kan inte få henne att förstå det där, och så gör hon fel och då blir matte missnöjd och då blir liten Salza såååå olycklig och gör allt för att fjäska och få matte glad igen....  Vi har hamnat i en ond cirkel där, och vi ska lämna det där bakom oss och hålla oss kvar i fortsättningsklassen ett tag till istället.  Men hon fick trots allt 67 p (och en andraplacering) i den klassen, med kommentaren "Superglad hund!" 


I fortsättningsklassen, där hon startade senare på dagen, där fick hon kommentaren "Superkontakt, glad och yster hund, mycket arbetsvillig!" och med tanke på att hon fyllt 8 år så är det ju en positiv kritik.    


Men den här gången tog jag till ett strikt Fot-kommando och fick upprepa det ett par gånger under banans gång, och ändå var hon explosionsfärdig hela tiden. Det är som att hantera en krutdurk att gå en rallybana med henne.... man balanserar på gränsen till en explosion hela tiden.    Men hon är, som alltid, rolig att jobba med, och hon är antagligen rolig att se också....  vi fick i den klassen bara 3p avdrag (och det var nog matte som i vanlig stil klantade sig och välte en skylt tror jag) så hon vann den klassen med 97 p.  



Ibsen var också med och gick i nybörjarklassen. Jag har ju inte tränat in det som behövs för fortsättningsklassen på honom så hon fick nöja sig med en start. Men det skötte han med den äran.... han hamnde på 98 p och delade förstaplatsen med två andra hundar.  Men Ibsen är Salzas totalta motsats i de här sammanhangen. Han gör absolut enbart det man säger åt honom, inga överraskningar i form av hopp och skutt och egna påfund där inte.... avdragen skaffade vi oss vid skylten Sitt-Stå där han var lite tveksam och dessutom tog ett kliv åt sidan vid ställandet.

Men med tanke på att den enda gången vi tränat rally på två år var en liten, liten stund på fredagen, så måste man ju säga att det var strålande bra gjort av honom.  Kommentaren var "Strålande! Jättesnyggt!" och så mycket bättre kan det ju inte bli...    



Och så har vi lilla Jippie kvar då. Jag var ju väldigt nyfiken på hur han skulle bete sig när de andra två hundarna var med, och visst kunde jag se en liten skillnad på hans uppförande jämfört med den gången då vi var ensamma, han och jag, lite mer uppskruvad var han, men på det stora hela så var han inte speciellt störd av de andras sällskap. 


Han var anmäld till nybörjarklass och fortsättningsklass och i nybörjarklassen drabbades han av det som så många gånger drabbat Salza när vi tävlat... en klantig förare.      10 p avdrag för fel övning på en skylt, men förutom det så var det bara 3 små p för nosningar. 87 p fick han och det blev en 4:e plats...  och kommentaren "Jättefin följsamhet och kontakt" 


I fortsättningsklassen var det ju premiär för hans del, och det var lite spännande. Det var en bit efter lunch och vi hade redan varit på plats i många timmar då. Mycket tid i bilen för hundarna, och spring med hundar hit och dit för mattes del...  och jag måste erkänna att det var lite spännande att få se hur han skulle fixa det hela. 


Men han fixade det galant.... matte lyckades tydligen välta/knuffa på en skylt (samma skylt som när Salza gick samma bana tydligen) och han skaffade sig några 1-poängsavdrag genom att nosa och vara lite för långt ifrån vid ett tillfälle, men han åstadkom 94 p och med det tog han andraplatsen efter "storasyster" Salza. Strongt jobbat av ynglingen tycker jag...  och kommentaren var "Superfin kontakt. Bra tempoväxlingar"... vilket jag tyckte var lite kul eftersom det där med tempoväxlingar är ett gissel. Jag glömmer bort det... men den här gången gick det tydligen bra.   


Men nu vet jag att han fixar en fortsättningsbana utan större problem i alla fall... både frestelsen och snurren fanns med, och det tränade vi för första gången i fredags så nästa gång finns det ju faktiskt chans att han är liiite bättre förberedd.    


För precis som när Salza och jag tävlade som flitigast så måste jag ju fråga mig...  om mina hundar är så himlans duktiga med den lilla träning dom får, hur duktiga skulle dom då inte vara om vi tränade lika flitigt och intensivt som vad många andra gör?   Jaja... det lär vi aldrig få reda på...    



Och på tal om att träna.... kikar lite på sändningarna från Lydnads-SM medan jag skriver det här...  och jag kan bara ännu en gång konstatera att hur duktiga och fantastiska ekipagen än är, så gillar jag inte hundar som går som en ostkrok runt förarens vänsterben vid fritt följ. Det är inte snyggt... och därmed basta!    



       


Skapa flashcards